چکیده:
در این مقاله استفاده از تکنیک فهرست ساختارهای ذهنی (dirg yrotrepeR) جهت
اندازهگیری مفاهیم ذهنی کودکان توضیح داده شده است.با توجه سادگی زیاد تکنیک و این
که بیواسطه محققین را قادر به دسترسی به مفاهیم ذهنی کودک مینماید بیانگر این امر
است که این تکنیک بدیع در اندازهگیری مفاهیم ذهنی کودکان کمتوان ذهنی بایستی
دارای کاربرد قابل توجه باشند.در این مقاله چگونگی بکارگیری آن در کودکان با هر نوع
توانمندی ذهنی به تفصیل توضیح داده میشود:به عنوان نمونه چگونگی اندازهگیری
مفاهیم بدنی کودکان به عنوان یکی از موارد کاربرد این شیوه در مطالعهای مقدماتی
توضیح داده میشود:
خلاصه ماشینی:
"چکیده: در این مقاله استفاده از تکنیک فهرست ساختارهای ذهنی (dirg yrotrepeR) جهت اندازهگیری مفاهیم ذهنی کودکان توضیح داده شده است.
علیرغم این نظر مطالعات تحقیقی فراوانی وجود دارد که از ساختارهای ذهنی از پیش تهیه شدهای جهت گروهها استفاده میشود و نتایج شبکههایشان را در کل گروه تجزیه و تحلیل آماری میکند(واتسون 3 1970 و 1972 فرانزلا وجودی ستن 1971، اسپرلینگر 1976 وینترو تربیت 4 1977، شاو 5 1981، کوچ 6 ).
بعضی از نویسندگان مثل دینتی(1991)اعتقاد دارند که هیچ اشکالی برای استفاده از این تکنیک به عنوان روش معناشناسی افتراقی وجود ندارد و میتواند روش مفیدی در اندازهگیری مفاهیم ذهنی و نگرش کودکان نسبت به خود و جهان اطراف باشد.
در مطالعهای که با گروههای بالای صد نفر انجام شد، یونسی(1998)، روایی همزمان این تکنیک را مورد مطالعه قرار داد و نشان داد که روایی همزمان قابل قبول است:این تکنیک به عنوان یک مصاحبه سازمان یافته جهت مطالعه تصور بدنی کودکان استفاده شد.
12 ساختار ذهنی با قطبهای مخالف آنها که کودکان به طور مشترکی آنها را تکرار کرده و در طول مصاحبه مرتب آنها را اظهار میکردند انتخاب گردید: خوشحال عصبانی احتیاج به کمک بدون احتیاج به کمک بسیارخوب مریض عادی غیرعادی قادر به انجام چیزها غیر قادر به انجام چیزها خوب بد آسان سخت بدون نگرانی در مورد بدن با نگرانی در مورد بدن مثل کودکان متفاوت از کودکان (به تصویر صفحه مراجعه شود) سالم دردناک ناجور جور سریع آهسته عناصر (stnemelE) در طول مصاحبه دریافته شد که در بعضی از موقعیتها کودکان درباره بدنشان بسیار نگران بودند، برای مثال در رابطه با قضاوتهای مردم در مورد بدنشان و یا وقتی که میخواهند به بازی بپردازند."