Skip to main content
فهرست مقالات

آشنایی با درمان شناختی تعلیم خودآموزی کلامی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : درمان، کودک، خودآموزی کلامی، درمان شناختی تعلیم خودآموزی، تعلیم خودآموزی کلامی، تکلیف، رفتار، آموزش، فرایند درمان از طریق آموزش، آموزش خودآموزی کلامی

تعلیم خودآموزی کلامی گونه‌ای از شناخت درمانی است، که براساس آن رفتار نابهنجار کودکان مبنلا به اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی، نتیجه فقدان یا نقصان فرایندهای شناختی مناسب از جمله توجه و بازداری، فرض می‌شود.فقدان فرایندهای شناختی در این کودکان باعث می‌شود، کودک نتواند رفتار و فرایندهای شناختی خود را به طور مناسبی تنظیم کند.در نظریه لوریا و ویگوتسکی، یک کودک طبیعی با میانجیگری زبان در طی رشد به تنظیم فرایندهای شناختی نایل می‌شود.کودکان‌ DHDA در صحبت شخصی‌ (hceeps etavirP) و نقش آن در سازماندهی رفتار، مشکل دارند.بنابراین در طی فرایند درمان از طریق آموزش مستقیم و مشاهده الگو به کودک می‌آموزند تا به درک مسئله و پیدا کردن میانجی کلامی مناسب برای حل آن دست یابد، با با استفاده از کلام درونی، به خود کنترلی برسد.

خلاصه ماشینی:

"چکیده: تعلیم خودآموزی کلامی گونه‌ای از شناخت درمانی است، که براساس آن رفتار نابهنجار کودکان مبنلا به اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی، نتیجه فقدان یا نقصان فرایندهای شناختی مناسب از جمله توجه و بازداری، فرض می‌شود. بنابراین در طی فرایند درمان از طریق آموزش مستقیم و مشاهده الگو به کودک می‌آموزند تا به درک مسئله و پیدا کردن میانجی کلامی مناسب برای حل آن دست یابد، تا با استفاده از کلام درونی، به خود کنترلی برسد. بنابراین در طی فرایند درمان از طریق آموزش مستقیم و مشاهده الگو به کودک می‌آموزند تا به درک مسئله و پیدا کردن میانجی کلامی مناسب برای حل آن دست یابد، تا با استفاده از کلام درونی، به خود کنترلی برسد. در اکثر مطالعات میزان بهبودی عملکرد کودکان بوسیله آزمون‌های روانشناختی مثل مازهای پروتئوس، آزمون‌ TFFM یا TPC سنجیده شده است و نشان می‌دهند آموزش خودآموزی کلامی در بهبود عملکرد آزمودنی‌ها در آزمون‌های شناختی موثر است(ابیکوف، 1991، مورفی و استوارت‌1991)به این لحاظ بعضی از پژوهشگران سعی کرده‌اند جهت سنجش میزان بهبودی از وسایل دیگر استفاده نمایند. بایر و نیتزل(1991)در یک پژوهش مشابه با استفاده از متاآنالیز، نتایج 36 مطالعه که در آن از روش خودآموزی کلامی برای درمان کودکان بیش‌فعال استفاده شده بود، نتیجه گرفتند این شیوه درمانی تاثیر مثبت و معناداری برروی آزمودنی‌ها دارد. 4-خود راهنمایی آشکار (ecnadiug fles trevO) :در این مرحله درمانگر تکالیف را به کودک ارائه می‌دهد، و از او می‌خواهد تکلیف را در حالی که با صدای بلند مراحل آن را بیان می‌کند، انجام دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.