Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب شناسی و رواندرمانی گروهی از یونگ تا شونمن بخش نخست: نگاهی نو در آسیب شناسی روانی و رواندرمانی

نویسنده:

(21 صفحه - از 129 تا 149)

کلیدواژه ها : یونگ ،خودپنداره ،آسیب‌شناسی روانی ،شونمن ،منابع تکوین خود

کلید واژه های ماشینی : یونگ ،روانی ،تکوین ،اجتماعی ،تعادل ،پسخوراندهای اجتماعی ،مقایسه اجتماعی و پسخوراندهای اجتماعی ،شخصیت ،منابع تکوین ،روان‌شناسان ،دین ،نفس ،جامعه ،منبع پسخوراندهای اجتماعی استفاده ،تمرکز ،خودمشاهده‌گری ،مقایسه اجتماعی ،شناخت ،اعتقاد ،آسیب‌های روانی در سطح جامعه ،قطب شخصیتی یونگ ،آسیب‌شناسی روانی ،کاهش شدید خودمشاهده‌گری ،زمینه ،آسیب‌شناسی روانی در سطح اجتماع ،روان‌درمانی گروهی از یونگ ،مقاله ،ذهنی ،تحقیقات ،انرژی روانی از طرف یونگ

منابع تکوین خود نقش بارزی در توجیه آسیب‌های روانی در افراد دارند.شونمن(1984، 1981)سه را منبع برای تکوین خود ذکر نموده است که همگرایی بالایی با دو قطب شخصیتی یونگ(1933)در مورد شخصیت اشخاص دارد.با استفاده از دو اصل تعادل و انتروپی که در مورد توزیع انرژی روانی از طرف یونگ ارائه شده است، موضوع سلامت و نابهنجاری روانی مورد مطالعه قرار گرفته است.در این مقاله سعی در بررسی انواع اختلالات و آسیب‌های روانی در سطح جامعه و فرد با توجه به میزان بکارگیری هر یک از منابع تکوین خود، می‌گردد.آسیب‌های موجود در سطح فرهنگ نسل موجود با توجه به تحقیقات در این زمینه و تجارب بالینی نویسنده توضیح داده شده است.مطابقت قوانین حاکم بر روان فرد با جامعه وجهان از دیدگاه یونگ مورد توجه قرار گرفته است.تشابه نظریه شونمن با نظرات ادیان الهی بویژه اسلام در مورد نفس مورد بررسی قرار گرفته و در این زمینه نظراتی در مورد اعتدال در منابع مختلف تکوین خود ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"شونمن(1984، 1981)با مروری بر مطالعات و تحقیقات متعدد انجام شده در مورد خود، توانست سه منبع را به عنوان منابع اصلی تکوین خود ذکر کند:1-خود مشاهده‌گری‌ (noitavresbO fleS) 2-مقایسه اجتماعی‌ (laicoS nosirapmoC) 3-پسخوراندهای اجتماعی‌ (skcabdeeF laicoS) این روان‌شناس اعتقاد دارد که بکارگیری هر یک از این منابع براساس اقتضای مراحل مختلف تحول روانشناختی می‌باشد. تجارب بالینی در رابطه با کاربرد شناخت درمانهی با افراد افسرده نشان می‌دهد:بیمارانی که به علت کثرت استفاده از خودمشاهده‌گری دارای تورم در این منبع تکوین خود بودند، بیشترین بن‌بست‌ها در شناخت درمانی(یونسی 1379)در رابطه با اینگونه بیماران ایجاد می‌گردید و اظهار می‌داشتند:که چالش‌های منطقی و شناختی ذهن انان را تغییر داده ولی قلب آنان متاثر نشده و تغییر نیافته است(تیزدل 1993):آنچه آقای دکتر شما می‌گویید ذهن من می‌پذیرد ولی قلب من چیزی دیگر می‌گوید. ولی افراط تدریجی در این زمینه و عدم توجه مسئولان فرهنگی جامعه به فریادهای یونگ، و پیش از یونگ به سخنان بزرگان دین که جامعه و فرد سالم را براساس اعتدال ترسیم کرده بودند، متاسفانه تشنگی در جامعه را در رابطه با بعد مقایسه اجتماعی و نوعی سیری ازخودمشاهده‌گری را ایجاد کرد که چند سالی است متاسفانه درکشورمان با شدت تمام شاهد آن هستیم. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که:آیا کسی که از خودمشاهده‌گری به عنوان منبع تکوین خود کمترین استفاده را نموده و در عوض به منابع بیرونی(مقایسه اجتماعی-پسخوراندهای اجتماعی)روی آورده است، می‌تواند ارزیابی درستی از توانمندی‌ها و صلاحیت خود داشته باشد؟تحقیقات نشان می‌دهد که افراد همواره در دیدگاه دیگران خود را و حتی بدن خود را(تصور بدنی)ضعیف‌تر از آنچه هستند ارزیابی میکنند(یونسی 1998، کلارک و فیربرن 1997)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.