چکیده:
روانشناسان در ابتدا به عنوان راه چارهای برای پاسخدهی به نیاز مراجعینی که در
انتظار دریافت درمان بودند اقدام به درمان افراد بصورت گروهی نمودند، اما با کمال
تعجب دریافتند که گروه درمانی بخودی خود واجد یک سری مزایای درمانی میباشد که
درمان فردی فاقد آن است، در نتیجه درمانگران رفته رفته علاقهمند شدند که رویکرد
درمانی خاص خویش را بصورت گروهی در مورد مراجعین بکار گیرند.امروزه متخصصین این
حوزه گروه درمانی را با رویکردهای مختلف از جمله انسانگرایی، گشتالت، روان تحلیلی،
شناختی و تحلیل تبادلی مورد استفاده قرار میدهند.با توجه به گسترش اخیر رویکرد
شناختی علیالخصوص در کشور ما هدف این مقاله آشنا نمودن خوانندگان با اصول و روشهای
مطرح در شناخت درمانی گروهی است.علاوه بر این با هدف کاربردیتر نمودن این نوشتار
در ادامه اهداف هر یک از جلسات گروه درمانی وتکالیف مربوط به هر جلسه آورده شده
است.
خلاصه ماشینی:
"انتخاب شرکتکنندگان ملاکهای زیر نشان میدهد که موفقیت چنین افرادی احتمالا بعید است و یا احیانا اگر موفقیتی به دست آورند، نیازمند صرف میزان زیادی از وقت درمانگر در گروه میباشد، شرایطی مانند: شواهدی از اختلال دو قطبی افسردگی که ثانوی بر یک اختلال روانپزشکی عمده باشد(نظیر اسکیزوفرنی) فرادی افرادی که اخیرا مواد مخدر یا الکل مصرف کردهاند وجود شواهدی از بیماری جسمی عمده فردی با تشخیص اختلال شخصیت فردی که اندیشهپردازی شدیدی در مورد خودکشی نشان میدهد فردی با ناکارآمدی شناختی که پایه این ناکارآمدی بیماریهای ارگانیکی است فردی که مشکلاتی در خواندن دارد چهار ملاک اول بازتاب جنبههایی از شرایطی هستند که احتمالا درمان را پیچیده و بغرنج میکنند و بعید است که شناخت درمانی درمان اولیه برای آنها باشد.
3-تواناسازی شرکتکنندگان در دریافت افکار سطحی مقدماتی که بین واقعه و واکنش هیجانی قرار میگیرند و نوشتن آنها در زیر شکل سه ستونی یکی برای واقعه فعالساز (A) ، یکی برای باورها یا افکار (B) و دیگری برای پیامد هیجانی (C) تکالیف خانگی جلسه اول 1-ده مورد از بدترین وقایع زندگی که در بزرگسالی شما رخ داده است را با استفاده از زنجیره C-B-A بنویسید.
هدفهای جلسه دوم 1-شرکتکنندگان دانشهای زیر را به دست آورند: مهمترین جنبههای نظریههای شناختی افسردگی، اضطراب و خشم خصوصیات افکار خودآیند و چگونگی دستیابی به آنها تحریفهای شناختی 1 یا خطاهای منطقی 2 مهم و امکان بازشناسی آنها در افکار خودتان 2-شرکت کنندگان مقاومتهای بالقوه خود را که ممکن است در برابر شناخت درمانی بروز دهند، بشناسند و برای مقابله با این مقاومتها راهبردهایی را در نظر بگیرند."