خلاصه ماشینی:
"4-پشتوانهای دانشی:در فضاهای بالینی برای آنکه دادههای پژوهشی، تشخیصی و درمانی دانشی باشد، از پایایی و روایی بر خور دار گردد، لازم است شرایطی فرا هم شود که مراجع بتواند آزادی، آگاهانه، محرمانه، خود خواست بیاید و برای آمدن وقت گرفته باشد و هزینه پرداخت نماید در این صورت با اطمینان بیشتری همکاری میکند، هر حالت و رفتاری را که در او مشاهده میکنیم به پرسش میگذارد بدرتسی پاسخ خواهد داد، حالتها، رفتارها و گفتارهایش، روش ساز، متمایز کننده و مکمل یکدیگر است...
آدم سالم کسی است که در هر موقعیت و برای هر وضعیتی بتواند آزادانه، آگاهانه با خواست خودش تصمیم بگیرد، ابتکار عمل نشان دهد خودش را راهنما، مشاور، کمکیار و پزشک خودش باشد، بنا بر این، من آگاهی شما را نسبت به آنچه در شما میگذرد افزایش میدهم تا خودتان بتوانید در پرتو آنها، با آزادی و خواست خودتان تصمیم بگیرید، خودتان راهنما، مشاور خودتان باشید:انسان هر روز دهها مشکل و مساله دارد، در خانه، در اجتماع، در محیط کار، در محیط تحصیل، برای هر جا که نمیتوان برنامه ریزی رایاانهأی کرد برنامه:در نخستین نشست وقتی مراجع میپرسد:"آیا من خوب میشوم"؟!به او گفته میشود: بدون استثنا کسانی که میآیند، پنج تا شش نشست وقت میگذاریم تا ضمن درمانی مقدماتی، ریشه یابی کنیم و آگاه شویم که چه میگذرد که این حالتها و رفتارها بروز میکند؟!برای اینکار، شرح حالی میگیریم، آزمونهایی است انجام میدهیم، نمونههایی از خوابها و حالتها فرا هم میکنیم، اینها را با هم نگری میکنیم تا روشن شود که چه میگذرد..."