چکیده:
طبق تخمین جهانی 8% از کودکان و غالبا پسران مبتلا به اختلال یاد گیری میباشند
این اختلال در بعضی موارد به همراه نقص توجه می باشد که خود به نوعی باعث تشدید این
اختلال میگردد، غالبا جهت درمان نقص توجه از شیوههای دارو درمانی استفاده میشود
که خود به نوعی عوارض جانبی برای کودک به جا میگذارد.در این پژوهش سعی در اصلاح
رفتار با روش خود نظارتی و تقویت این روش شده است.طرح پژوهشی در این تحقیق روش تک
آزمودنی است که با روش بر گشتی {L BABA L} و پیگیری انجام شده است.آموزش روش خود
نظارتی و اجرای آن در تمام مراحل مشاهده درمان توسط آزمودنی و پژوهشگر مورد بر رسی
قرار گرفته است و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی نیز بر رسی گردیده است از نمودارها،
جداول، روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی در جهت چگونگی پیشبرد این پژوهش و بر
رسی نتایج حاصل از آن استفاده شده است.نتیجه حاصل از این پژوهش افزایش توجه با روش
خود نظارتی و تأثیر مثبت آن بر روی پیشرفت تحصیلی بوده است.
خلاصه ماشینی:
"آموزش روش خود نظارتی و اجرای آن در تمام مراحل مشاهده درمان توسط آزمودنی و پژوهشگر مورد بر رسی قرار گرفته است و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی نیز بر رسی گردیده است از نمودارها، جداول، روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی در جهت چگونگی پیشبرد این پژوهش و بر رسی نتایج حاصل از آن استفاده شده است.
گزارش معلم ملیکا از عملکرد او:ملیکا دختری بسیار بی تفاوت نسبت به تمام مسائل کلاسی میباشد و بی توجه نسبت به تمام دروس، مدتهای زیادی از زمان کوتاه درسی مات به من خیره میشود و من متوجه میشوم که در دنیای دیگری سیاحت میکند، از نظر شرکت در کارهای کلاسی و گروهی بسیار ضعیف است، و مرتبا برای انجام هر کاری باید به او متذکر شوم و دقت نظر لازم را جهت اینکه ملیکا یاد داشتهای مورد نیاز را در دفترچه خود داشته باشد انجام دهم.
نمودار(4-3)مقایسه اشتباهات املائی مرتضی در مرحله{L 1A L}و پیگیری است که بخوبی کاهش اشتباهات املایی را نشان میدهد و همانطور که مشاهده میکنید کاهش اشتباهات املائی مربوط به دقت در این دانش آموز کاهش بیشتری داشته است که خود نشان دهنده تأثیر مثبت روش ثبت شخصی(خود نظارتی)بر توجه آزمودنی میباشد."