چکیده:
عامل شناخت مقولهای مهم در نحوه نگرش انسان به محیط پیرا مون است.تحلیل باورهای
منطقی و غیرمنطقی در مراجع و جهتدهی به آنها برای کسب بینش و بصیرت او، همواره از
اهداف رواندرمانگر بوده است.درمان شناختی-رفتاری با بررسی باورها و خطاهای شناختی
مراجعین آنان را در حفظ بهداشت روانی و درمان اختلالات روانی یاری می دهد.استفاده
از متافورها نیز در فرایند درمانی{L T.B.C L}کمک شایانی به تغییر باورهای غیرمنطقی
در مراجعین به عمل آورده است.برای کمک به همنوع، آسانترین و کوتاهترین
راهحل؛بهترین راهحل است، متافور جملهای به نظم یا به نثر است که حالتی هیجانی و
شناختی در افراد به وجود آورده و به پیامد آن با پیغامی آگاهانه، بینشی تازه ب فرد
میبخشد.متافور به عنوان عملی شناختنی در آموزههای پیشین مراجع به صورت تکرار و
تجربه در حافظه آنان نهادینه شده است.این مهم ما را در رسیدن به اهداف درمانی که
همان جهتدهی به سیستم شناختی مراجع و کسب بینش و آگاهی در آنان میباشد یاری
میدهد.
خلاصه ماشینی:
"در این خصوص مؤلف مقاله به تناسب تجارب کاری خود برای هر خطای شناختی چنر متافور را از میان باورهای رایج افراد در سطح ملی و منطقهای استخراج نموده و در جلسلات درمان برای تغییر باورهای غیر منطقی عموم از آنها استفاده میکنند که این خود باعث رسیدن و کسب و بینش و بصیرت در مراجع میشود چون به زبان خود مراجع، در محیط زندگی و فرهنگ حاکم بر سیستم زندگی او به وفور به کار رفته است.
در این چهار چوب، متافورها به علت تکرار نهادینه شدن آنها در ادبیات محاورهای انسانها دربسیاری از اوقات جلسه درمان به عنوان کاتالیزور به راحتی، خطاهای شناختی را تجریه و تحلیل میکند و در کسب بینش و بصیرت و خود آگاهی مراجع نسبت به باور و نگرش کمک شایانی میکند.
انسان در محیطی زندگی میکند که آن محیط خود سیستمی از باورها، عقاید، ارزشها و ترجیحات میباشد و هرچه درمانگر به متافورهای حاکم بر آن مرز و بوم و منطقه مسلطتر باشد تغییر باورهای غیر منطقی و خطاهای شناختی در مراجع آسانتر است که برای این امر آگاهی به باورها و متافورهای ملی و منطقهای برای یک درمانگر با اعتقاد به درمان بین فرهنگی الزامی است.
استفاده از تکنیک ایفای نقش در جلسه درمان به این عنوان که:از مراجع بخواهیم نقش مردی که به متافور(مرد را مرد گفتهاند)اعتقاد دارد را بازی و در پایان ایفای نقش نوع باورهای غیر منطقی او را مشخص نماییم و یا از او بخواهیم داستانی کوتاه با توجه به متافورهای آموزش داده شده در جلسه درمان برای ارائه در جلسه بعد بنویسد یا از منابع موجود استخراج نماید."