Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل محتوای کتاب متون فارسی (5) سال سوم نظام جدید آموزش متوسطه و بررسی نظر دبیران مربوطه

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1379 - شماره 3 (7 صفحه - از 131 تا 137)

کلید واژه های ماشینی : محتوای کتاب متون فارسی ،تحلیل محتوا ،الگوی تحلیل محتوای مریل ،تحلیل محتوای کتاب ،متون فارسی ،تحلیل محتوای کتاب فارسی ،کتاب متون فارسی ،محتوای کتاب فارسی سال ،نظام جدید آموزش ،کتابهای فارسی ،محتوای کتاب ،مریل ،محتوای کتاب فارسی ،نظام جدید ،سال سوم نظام ،الگوی مریل ،سطح عملکرد ،سطح عملکرد یادآوری ،محتوای کتاب و نحوهء ارائهء ،کدام‌یک از سطوح عملکرد ،موضوعات کتاب ،مورد محتوای کتاب ،تشکیل دهندهء موضوعات کتاب ،تعمیم مفاهیم ،ارائهء ،محتوای برنامه‌های درسی ،الگوی طراحی مریل ،تحصیلی ،سال سوم ،سوم

به دلیل اهمیت محتوای برنامه‌های درسی،پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل محتوای‌ کتاب فارسی سال سوم نظام جدید آموزش متوسطه اختصاص داده شد. در این پژوهش محقق به دنبال پاسخگویی به سؤالات زیر بود: 1-عناصر اصلی تشکیل دهندهء موضوعات کتاب(حقایق،مفاهیم،روش کار،قوانین) کدام‌اند؟ 2-هر یک از موضوعات کتاب برای دستیابی به کدام یک از سطوح عملکرد (یادآوری،کاربرد،کشف و ابداع)تدوین شده است؟ 3-آیا مطالب کتاب بیشتر از نوع تعمیم مفاهیم است یا از نوع ارائهء نمونه؟ ابزار گردآوری اطلاعات شامل:الگوی تحلیل محتوای مریل،پرسشنامهء ویژهء نظرخواهی از دبیران در مورد محتوای کتاب و نحوهء ارائهء مطالب و آزمون خوانایی‌ کلوز برای تعیین سطح دشواری متن کتاب بود.روشهای آماری عبارت بود از:آمار توصیفی و آمار استنباطی؛شامل محاسبهء فراوانی،درصد میانگین و تحلیل واریانس. این پژوهش به نتایج زیر دست یافت: 1-عناصر اصلی تشکیل دهندهء موضوعات کتاب حقایق و مفاهیم می‌باشد. 2-بیشتر موضوعات کتاب برای دستیابی به سطح عملکرد یادآوری تنظیم شده است. 3-مطالب کتاب بیشتر از نوع تعمیم مفاهیم است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.