چکیده:
در این پژوهش میزان ارتباط بین شادمانی و عوامل آموزشگاهی دانشآموزان دورهء متوسطهء شهرستان مبارکه مورد بررسی قرار گرفته است.فرضیههای این پژوهش عبارتاند از:1-بین میزان شادمانی دانشآموزان با کیفیت روابط آنان با مدیر،معاون،دبیران،دبیر ورزش،مربی پرورشی،مشاور،فضای فیزیکی،امکانات مدرسه و سبک رهبری همبستگی وجود دارد.2-بین میزان شادمانی دانشآموزان دختر و پسر،شهر و روستا و هنرستان و دبیرستان تفاوت وجود دارد.بدینمنظور 284 نفر از دانشآموزان(دختر و پسر)سال سوم متوسطه به پرسشنامههای شادکامی آکسفورد و روابط در مدرسه و 042 نفر از دبیران به پرسشنامهء سبک رهبری مسیر هدف پاسخ دادند. همچنین پرسشنامههای مربوط به امکانات مدرسه و وضعیت فیزیکی تکمیل گردید.برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t استفاده گردید.نتایج پژوهش نشان میدهد که بین میزان شادمانی دانشآموزان با کیفیت روابط آنان با مدیر مدرسه(0/811- r و 0/10> P )، دبیران(0/591- r و 0/10> P )،دبیر ورزش(0/331- r و 0/10> P )و مشاور مدرسه(0/190- r و 0/50> P )همبستگی معنادار وجود دارد،ولی با کیفیت روابط آنان با معاون(0/260- r )و مربی پرورشی(0/850- r ) همبستگی معنادار وجود ندارد،همچنین بین میزان شادمانی دانشآموزان و سبکهای رهبری حمایتی(0/380- r و 0/50> P )موفقیتمدار (0/790- r و 0/50> P )و مشارکتی(0/840- r و 0/50> P )همبستگی معنادار است ولی با سبک رهبری آمرانه(0/510- r )معنادار نیست.از بررسی تفاوت بین میزان شادمانی دانشآموزان دختر و پسر،میزان میانگین شادمانی دانشآموزان پسر بهطور معناداری بیشتر از دختران(2/625- t و 0/50> P )و میزان شادمانی دانشآموزان شهری بهطور معناداری بیشتر از دانشآموزان روستایی بود(2/401- t و 0/50> P ).بین شادمانی دانشآموزان دبیرستانی و هنرستانی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش میزان ارتباط بین شادمانی و عوامل آموزشگاهی دانشآموزان
پژوهش عبارتاند از:1-بین میزان شادمانی دانشآموزان با کیفیت روابط
همبستگی معنادار وجود ندارد،همچنین بین میزان شادمانی دانشآموزان و
و بهداشت روانی دانشآموزان رابطه وجود دارد،ولی بین سبک رهبری آمرانهء معلم
1-بین میزان شادمانی دانشآموزان و کیفیت روابط آنان با مدیر،معاون،دبیران،دبیر
2-بین میزان شادمانی دانشآموزان و سبک رهبری مدرسه همبستگی وجود دارد.
3-بین میزان شادمانی دانشآموزان و امکانات مدرسه همبستگی وجود دارد.
4-بین میزان شادمانی دانشآموزان و فضای فیزیکی مدرسه همبستگی وجود دارد.
جدول 1 نشان میدهد که میانگین نمرات شادمانی دانشآموزان پسر بیشتر از
فرضیهء 1-بین میزان شادمانی دانشآموزان و کیفیت روابط آنان با مدیر،معاون،دبیران،
جدول 2-ضرایب همبستگی بین میزان شادمانی دانشآموزان و کیفیت روابط
جدول 2 ضریب همبستگی بین میزان شادمانی دانشآموزان و کیفیت روابط آنان
نتایج جدول 2 بین میزان شادمانی دانشآموزان و کیفیت روابط آنان با مدیر،دبیران،دبیر
فرضیهء 2-بین میزان شادمانی دانشآموزان و نوع سبک رهبری مدرسه همبستگی وجود دارد.
فرضیهء 3-بین میزان شادمانی دانشآموزان و امکانات مدرسه همبستگی وجود دارد.
جدول 4 ضریب همبستگی بین شادمانی دانشآموزان و امکانات مدرسه را نشان
براساس نتایج جدول 4 بین میزان شادمانی دانشآموزان و امکانات مدرسه
فرضیهء 4-بین میزان شادمانی دانشآموزان و فضای فیزیکی مدرسه همبستگی وجود دارد.
جدول 5-ضریب همبستگی بین شادمانی دانشآموزان و وضعیت فیزیکی
جدول 5 ضریب همبستگی بین شادمانی دانشآموزان و وضعیت فیزیکی
براساس نتایج جدول 5 بین میزان شادمانی دانشآموزان و
بین میزان شادمانی دانشآموزان و کیفیت روابط آنان با مدیر،دبیران،دبیر ورزش
با توجه به همبستگی معنادار بین شادمانی و امکانات مدرسه میتوان استنباط"