چکیده:
هدف از انتخاب موضوع مقاله، آن بوده است که تلاشی مقدماتی برای بررسی و شناسایی سابقه تاریخی بناهای آیینی و مذهبی مازندران میانه به عمل آید تا در تداوم آن بتوان، بررسی دقیق تر و شناسایی و تحقیق وسیع تر و گسترده تری از آثار و بقایای هنر و سبک معماری گذشته بدست آورد. همچنین سعی بر آن شده است که ا همیت این ابنیه و آثار و حفظ و احیای آنها و اسطوره و نگاره های ناشناخته بررسی شود و معانی آنها با استفاده از سبک و طرح تزئینات کاربردی در این نوع بنا که متناسب با شرایط جغرافیایی است؛ کاویده و شناسانده گردد.
خلاصه ماشینی:
سقف اين بنا از چوب ولي فاقد تصوير است اما در داخل تکيه روي يک سر در، عبارت «علي، فاطمه به خط ثلث به دست خط ، خط الفقير الحقير، مسکين پرتقصير محمد باقر بربري سنه ١٣٢٠ هـ ق » نوشته شده است .
در هر رديف از مجموع پانزده رديف موضوعات مختلفي به تصوير کشيده شده اند که به شرح ذيل مي باشد: رديف اول تا پنجم شامل تصاويري اسليمي و ختايي با شکل و برگهاي مختلف از انواع ميوه ها، موجودات تخيلي نيمه انساني و نيمه حيواني و مردي که در يک دستش گرز و در دست ديگرش خنجري است ، ميباشد و تصاوير ديگر اين پنج رديف شامل فرهاد کوهکن ، درخت بيد، پرندة ماهيخوار، آهو، مبارزه تن به تن (کشتي)، دو مرد جنگي با کلاه خود و سبيل بلند که در يک طرف صحنه «حسن کرد» و در صحنه ديگر «ميرباقر» نوشته شده است ، نبرد ميان موجوداتي با بدن انسان و سرحيوان ، شيري که بر روي حيوان پريده و دندانهايش را در بدن او فرو برده است ، مردي با سر انسان و بدن ماهي (يونس پيامبر)، دو مرد در کنار دو توپ جنگي، پنج طبال ، سر مرد شکارچي، چهار سرباز در حال شليک کردن تفنگ ، هفت مرد در حال زاري کردن ، يک کشتي (قايق ) و بالاخره تصوير يک ماهي با سرفيل و دمي پيچ خورده شبيه دم مار ميباشد، تصاوير رديف ششم و هفتم اختصاص به عالم رباني دارد.