چکیده:
هدف از این پژوهش،مقایسهء سبک زندگی،سلامت روانی و شادکامی دبیران زن دورهء متوسطه و زنان خانهدار و همچنین بررسی رابطهء سبک زندگی و سلامت روانی با شادکامی است.بدینمنظور 05 زن معلم و 05 زن خانهدار به صورت خوشهای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامهء سبک زندگی، پرسشنامهء سلامت عمومی و پرسشنامهء شادکامی آکسفورد بین آنها توزیع گردید.به منظور محاسبهء ضریب پایایی هریک از پرسشنامهها ضریب آلفای کرونباخ آنها تعیین شد.ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامهء سبک زندگی 0/97 و برای پرسشنامهء سلامت عمومی 0/68و برای پرسشنامهء شادکامی 0/39 محاسبه گردید. هدف کلی فرضیهء پژوهش بر این اساس بود که بین دو گروه آزمودنی با توجه به متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری وجود دارد.نتایج تحلیل کواریانس بین دو گروه زنان معلم و خانهدار فقط در زمینهء شادکامی (0/20- p ،0/650- r ،5/74- F )تفاوت معناداری را نشان داد،به این معنا که میزان شادکامی زنان خانهدار بیش از شادکامی معلمان بود،اما در مورد سبک زندگی و سلامت روانی بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین بین اضطراب و شادکامی دو گروه رابطه وجود دارد(0/20- p ، 0/150- r ،4/69- F ).بین افسردگی و شادکامی دو گروه نیز رابطهء معناداری وجود دارد(0/600- p ،0/08- r ،8/60- F )،اما رابطهء نشانههای بدنی و اختلال در عملکرد اجتماعی با شادکامی دو گروه معنادار نبود.همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین نمرات سبک زندگی با سلامت روانی دو گروه رابطهء منفی معناداری وجود دارد(0/10> P ، 0/840- r )،بین سلامت روانی و میزان شادکامی دو گروه رابطهء منفی معناداری وجود دارد(0/10> P ،0/630- r )،بین نمرات سبک زندگی با شادکامی دو گروه رابطهء مثبت معناداری وجود دارد(0/10> P ،0/260- r ). نتیجهء کلی پژوهش نشان میدهد که میزان شادکامی زنان خانهدار بیش از معلمان است و با بهبود سبک زندگی افراد،میزان شادکامی و سلامت روانی آنها افزایش مییابد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین مطالعات روانشناسی فردی و اجتماعی نیز نشان میدهند که سبک و شیوهء زندگی فرد در ایجاد سلامت فکر و بروز اختلالات روانی بیشترین اهمیت را دارد.
بررسی رابطهء بین سبک زندگی و سلامت روانی و تأثیر آن بر شادکامی ضروری به نظر
با توجه به رابطهای که بین سلامت روانی و شادکامی با سبک زندگی افراد وجود
هدف این پژوهش مقایسهء میزان سلامت روانی،سبک زندگی و شادکامی بین معلمان و
زنان خانهدار و همچنین بررسی رابطه بین سلامت روانی و سبک زندگی با میزان
1-بین میانگین نمرات سبک زندگی معلمان و زنان خانهدار تفاوت وجود دارد.
2-بین میانگین نمرات سلامت روانی معلمان و زنان خانهدار تفاوت وجود دارد.
8-بین نمرات سبک زندگی و سلامت روانی در دو گروه رابطه وجود دارد.
9-بین نمرات سبک زندگی و میزان شادکامی در دو گروه رابطه وجود دارد.
01-بین نمرات سلامت روانی و میزان شادکامی در دو گروه رابطه وجود دارد.
فرضیهء 1-بین میانگین نمرات سلامت روانی معلمان و زنان خانهدار تفاوت وجود دارد.
فرضیهء 2-بین میانگین نمرات سبک زندگی معلمان و زنان خانهدار تفاوت وجود دارد.
فرضیهء 3-بین میانگین نمرات شادکامی معلمان و زنان خانهدار تفاوت وجود دارد.
فرضیهء 8-بین نمرات سبک زندگی و سلامت روانی رابطه وجود دارد.
فرضیهء 9-بین نمرات سبک زندگی و میزان شادکامی رابطه وجود دارد.
فرضیهء 01-بین نمرات شادکامی و سلامت روانی رابطه وجود دارد.
اما به این دلیل که همبستگی قوی بین سلامت روانی با شادکامی وجود دارد و عدهای از
(3002)که به این نتیجه رسیدند که بین سبک زندگی و سلامت روانی رابطه وجود دارد،"