Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر یک برنامه پیشگیری از اعتیاد بر عزت نفس، نگرش، گرایش و آگاهی نوجوانان در سوء مصرف مواد

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1385 - شماره 30 (16 صفحه - از 71 تا 86)

کلیدواژه ها : گرایش ،نگرش ،آگاهی ،نوجوانان ،عزت‌نفس ،پیشگیری از اعتیاد

کلید واژه های ماشینی : برنامهء پیش‌گیری از اعتیاد ،آگاهی نوجوانان در سوءمصرف ،پیش‌گیری از اعتیاد ،نوجوانان در سوءمصرف مواد ،برنامه‌های پیش‌گیری از اعتیاد ،میانگین نمرات اختلاف پیش‌آزمون ،کاهش میزان گرایش گروه آزمایش ،سوءمصرف مواد ،سوءمصرف مواد مورد بررسی ،نوجوانان به سوءمصرف مواد ،گرایش نوجوانان به سوءمصرف ،گرایش و آگاهی نوجوانان ،مورد مواد و سوءمصرف مواد ،آموزش پیش‌گیری از اعتیاد ،مقایسهء میانگین نمرات اختلاف پیش‌آزمون ،میانگین نمرات اختلاف ،سوءمصرف مواد در پس‌آزمون ،آگاهی نوجوانان ،میانگین‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون ،سوءمصرف مواد می‌گردید ،دورهء آموزشی ،اختلاف پیش‌آزمون و پس‌آزمون ،گرایش به سوءمصرف مواد ،نگرش به سوءمصرف مواد ،پیش‌آزمون و پس‌آزمون ،گروه آزمایش ،پس‌آزمون ،برنامهء آموزشی ،آگاهی نوجوانان از مواد ،میزان گرایش به سوءمصرف

این پژوهش تأثیر یک برنامهء پیشگیری از اعتیاد را بر روی عزت‌نفس،نگرش، گرایش و آگاهی نوجوانان در سوءمصرف مواد مورد بررسی قرار داد.این‌ برنامهء آموزشی شامل راههای مقابله با تنش و افزایش ابزار وجود،همچنین‌ شیوه‌های مقاومت در برابر فشار همسالان،و ارائهء اطلاعات صحیح در مورد مواد و سوءمصرف مواد می‌گردید.به همین منظور 041 نفر از دانش‌آموزان‌ پسر دورهء دبیرستان شهرستان تربت‌جام به عنوان نمونه انتخاب و به دو گروه‌ آزمایش و گواه تقسیم شدند.ابتدا از هر دو گروه پیش‌آزمون به عمل آمد و سپس متغیر مستقل(دورهء آموزشی)اجرا گردید و از آنها پس‌آزمون گرفته شد. داده‌های به‌دست آمده به دو شیوه مورد توجه و تحلیل قرار گرفت.اول با استفاده از آزمون‌ t همبسته میانگین‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون در هر دو گروه به‌طور مجزا مقایسه گردید.نتایج نشان داد که دورهء آموزشی باعث‌ افزایش عزت نفس و آگاهی و کاهش گرایش در گروه آزمایش گردید.اما در مورد گروه گواه چنین اثری دیده نشد.در روش دوم با استفاده از آزمون‌ t مستقل میانگین نمرات اختلاف پیش‌آزمون و پس‌آزمون دو گروه با هم مقایسه‌ شدند.نتایج نشان داد که این دورهء آموزشی فقط باعث کاهش میزان گرایش‌ گروه آزمایش به سوءمصرف مواد نسبت به گروه گواه شد،اما تفاوت‌ معناداری در مورد عزت‌نفس،نگرش،و آگاهی دو گروه به‌دست نیامد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.