چکیده:
امروزه فرایند توسعه و جهانی شدن و فناوری اطلاعات،جوامع مختلف را احاطه کرده است.نظامهای آموزشی به عنوان پیشاهنگان توسعه باید قادر به پاسخگویی به نیازهای زمان در هزارهء سوم باشند و خود را با شرایط دگرگون شوندهء بین المللی سازگار کنند. نظام آموزشی ایران در راه رسیدن به این اهداف با مشکلات فراوانی روبهرو است که تغییر و تحول در ساختار،برنامهها،اهداف و روشها را به عنوان ضرورتی اجتنابناپذیر به یاری میطلبد.نظام آموزشی کشور ما برای اینکه بتواند در هزارهء سوم به نیازهای زمان و فناوری اطلاعات پاسخ دهد،ناچار میباید قادر به سازگاری با شرایط دگرگون شوندهء داخلی و بین المللی باشد.متأسفانه نظام آموزشی ما نتوانسته است افرادی تربیت کند که در موقعیتهای گوناگون بتوانند از طریق ابداع و نوآوری به تولید علم و فناوری مبادرت ورزند. برخی از مهمترین مشکلات فراروی ساختار تعلیم و تربیت ایران در هزارهء سوم عبارتاند از:تمرکزگرایی،دیوانسالاری1،بیثباتی مدیریت، بیتوجهی به کیفیت و آموزش نیروی انسانی.برای رفع این مشکلات،تغییر و تحول بنیادی در نظام آموزشی ضروری است.این تغییر و تحول نیازمند مؤلفهها و راهکارهایی از جمله؛روی آوردن به مدیریت مشارکتی و مدرسه محوری،اعمال مدیریت غیر متمرکز،مدیریت کیفیت،توجه به ثبات مدیریت در انتصاب مدیران،کاهش دیوانسالاری حاکم بر آموزش و پرورش و توجه جدی به آموزش نیروی انسانی است. توجه به این راهکارها ما را یاری میکن که با سهولت و سرعت بیشتری نظام آموزشی کشورمان را با فرایند توسعهء دانش و جهانی شدن و فناوری اطلاعات در هزارهء سوم همگام کنیم.بیتوجهی به تحولات جهانی در زمینهء فناوری آموزشی به معنای قطع ارتباط با نظام بین المللی است که سرانجام منجر به حاشیهنشینی ما خواهد شد و ضررهای جبرانناپذیری برای جامعه و نظام آموزشی در بر خواهد داشت. به منظور توسعهء دانش و فناوری آموزشی،پیشنهاد میشود که ساختار، تشکیلات و روشهای نظام آموزشی کشور متحول شود و به نوآوری و ابتکار معلمان و دانشآموزان بها داده شود و آموزش تخصصی مبتنی بر فناوریهای جدید برای دانشآموزان،معلمان و کارکنان به طور مستمر برنامهریزی و اجرا شود،بدان امید که نظام آموزشی کشور ما بتواند هرچه زودتر ساختار تعلیم و تربیت خود را با توسعهء دانش و فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات در دنیا هماهنگ کند و همگام با پیشرفتهای جهانی در هزارهء سوم در این زمینه گام بردارد.
خلاصه ماشینی:
"به منظور توسعهء دانش و فناوری آموزشی،پیشنهاد میشود که ساختار، تشکیلات و روشهای نظام آموزشی کشور متحول شود و به نوآوری و ابتکار معلمان و دانشآموزان بها داده شود و آموزش تخصصی مبتنی بر فناوریهای جدید برای دانشآموزان،معلمان و کارکنان به طور مستمر برنامهریزی و اجرا شود،بدان امید که نظام آموزشی کشور ما بتواند هرچه زودتر ساختار تعلیم و تربیت خود را با توسعهء دانش و فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات در دنیا هماهنگ کند و همگام با پیشرفتهای جهانی در هزارهء سوم در این زمینه گام بردارد.
روش انجام کار برای شناخت موانع ساختار تعلیم و تربیت ایران در هزارهء سوم و در پاسخ به این سؤال که«نظام آموزشی چه مشکلاتی در راه پیشرفت و توسعه،پیش رو دارد؟»با مطالعهء کتابها و مقالات مختلف راجع به آموزش و پرورش و مشاوره با صاحبنظران نظام آموزشی و با تعمق و اندیشه دربارهء آنها،ویژگیهای بارز نظام آموزشی ایران شناسایی شد و مورد بررسی قرار گرفت.
طبیعی است که اگر میزان نفوذ و مسؤولیت کارکنان نظام آموزشی در فرایند تصمیمگیری و برنامهریز و نحوهء انجام کار افزایش یابد،تعارضهای موجود میان مدیران و کارکنان کاسته میشود و انگیزه برای کار اثربخش در آنان ایجاد میگردد و بستر مناسبی برای توسعهء دانش و فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش فراهم خواهد شد.
توجه به مدیریت غیرمتمرکز در آموزش و پرورش به منظور توسعه و تغییر و تحول در ساختار تعلیم و تربیت ایران در هزارهء سوم،ضرورتی است که مسؤولان نظام آموزشی هر چه زودتر باید احساس کنند و در جهت اجرای آن گامهای اساسی بردارند."