چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی راهبردهای نظم جویی فرآیندی هیجان در بهبود کارکردهای اجرایی در معتادان بهبود یافته مراکز کاهش آسیب شهر کرج بود. روش : روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل می باشد. نمونه مورد نظر شامل ۲۴ مرد از معتادان بهبود یافته مراکز کاهش آسیب شهر کرج بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش برنامه راهبردهای نظم جویی هیجان مبتنی بر مدل گروس به مدت ده جلسه گروهی دریافت کردند در حالی که گروه کنترل تا پایان طرح هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین و برای تحلیل از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش راهبردهای تنظیم فرآیندی هیجان موجب ارتقا کارکردهای اجرایی در افراد گروه آزمایش شد. نتیجه گیری:آموزش راهبردهای نظم جویی فرآیندی هیجان تلویحات کاربردی مفیدی در درمان و پیشگیری از عود اعتیاد دارد.
Objective: The current study was an attempt to investigate the effectiveness of cognitive emotion-regulation strategies in the improvement of executive functions in addicts recovered in drug information centers (DICs).
Method: An experimental research design along with pretest-posttest/follow-up and control group was used for the conduct of this study. The sample size of the study consisted of 24 male addicts recovered in Drug Information Centers in Karaj city who were selected by convenience sampling method and were randomly assigned to control and experimental groups. The experimental group received Gross Emotion Regulation Strategies for ten sessions، while the control group did not receive any intervention until the end of the project. Wisconsin Card Sorting Test was used for data collection and multivariate analysis of covariance analysis was used for data analysis.
Results: The results of this study showed that the training of cognitive emotion-regulation strategies led to the promotion of executive functions in the experimental group.
Conclusion: Training of cognitive emotion-regulation strategies has useful implications for the treatment and prevention of addiction relapse.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش های رشـد شـناختی نشان میدهد که رشــد تنظیم هیجانی به طور قوی توســط چندین هســته از کارکردهای اجرایی مثل کنترل توجه ، بازداری رفتارهای نامناســب ، تصــمیم گیری و دیگر فرایندهای شــناختی ســطح بالا حمایت شـده اسـت (تاتنهام ، هری و کیسـی ٤، ٢٠١١).
) و تاثیر هیجان و شـناخت در کیفیت زندگی انسـان ، این پژوهش بر آن اسـت تا اثر بخشی آموزش راهبردهای تنظیم فراینـدی هیجـان را بر بهبود کـارکردهـای اجرایی در افراد بهبود یـافته مراکز کاهش آسیب بررسی نماید.
جدول ٣: نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری برای بررسی تفاوت در مولفه ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری پژوهش حـاضـــر بـه منظور ارزیـابی اثربخشـــی آموزش تنظیم فراینــدی هیجــان بر بهبود کارکردهای اجرایی در معتادان بهبود یافته مراکز کاهش آســیب انجام شــد.
Weinstien & Shaffer یافته های پژوهش حاضــر با یافته های پژوهش های مشــابه پیشــین در زمینه تأثیر تنظیم هیجان بر کارکردهای اجرایی همســو اســت (گراس ، ٢٠٠٣؛ اســمیت و آریگو١، ٢٠٠٩؛ ازنبرگ و 2 همکاران ، ٢٠٠٥).
مایر و ســالووی (٢٠٠٧) در پژوهش خود نشــان دادند که نظم جویی هیجان با توانایی ذهنی بیشــتر برای پردازش اطلاعات همراه اســت این توانمنـدی می توانـد بـه افراد کمـک کنـد تـا درک بهتری از پیـامدهای منفی و زیان -بار مصـرف مواد داشـته باشـند و بنابراین در برابر فشـارهای روانی و اجتماعی برای مصرف مواد موفق تر عمـل کننـد.
در تبیین اثربخشـــی آموزش تنظیم هیجـان برکــارکردهـای اجرایی دراین پژوهش میتوان گفـت کـه راهبردهـای نظم جویی هیجـانـات به افراد کمک میکند تا برانگیختگیها و هیجان های منفی را تنظیم نمایند."