چکیده:
هر کشوری برای توسعه و ترقی نیازمند فعالیت های پژوهشی سازمان یافته است. از آنجا که دانشجویان به عنوان نیروهای پویا و آینده ساز در هر جامعه شناخته می شوند، بنابراین باید موانع اجرای پژوهش در بین آنها شناسایی و اقدامات لازم جهت برطرف کردن آنها انجام گردد. هدف تحقیق حاضر، ارائه مدل تجربه پژوهشی و ارتباط آن با روحیه پژوهشگری و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری می باشد و روش اجرای آن توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق کلیه دانشجویان در حال تحصیل دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 5112 نفر می باشد. حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 361 نفر تعیین گردید. برای گردآوری داده ها از روش های کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش سه پرسشنامه محقق ساخته تجربه پژوهشی، روحیه پژوهشگری و خودکارآمدی پژوهشی می باشد. روایی محتوایی پرسشنامه های مذکور توسط اساتید راهنما و مشاور و متخصصان این حوزه تایید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (83/ 0، 91/ 0 و 86/ 0) برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آماری شامل آمار توصیفی (درصد فراوانی، شاخص های میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (روش های ناپارامتری آزمون ویلکاکسون، آزمون همبستگی اسپیرمن، رگرسیون نیرومند و معادلات ساختاری) استفاده شده است. جهت آنالیز از نرم افزار Spss و لیزرل استفاده شده است. یافته های حاصل از تحقیق موید آن است که ارتباط همزمان بین متغیرهای پیش بین با متغیر ملاک برقرار بوده و همچنین روحیه پژوهشگری نقش میانجی در رابطه بین تجربه پژوهشی با خودکارآمدی پژوهشی داشته است.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل تجربه پژوهشی و ارتباط آن با روحیه پژوهشگری و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری The representation of research experience model and its relationship with researcher spirituality and research self-efficacy of M.
1- Entwistle 2- Research Experience 3- Park 4- Research Self-Efficacy 5- Researcher Spirituality 2 بنابراین ، اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق این است که می تواند پاسخگوی بسیاری از مسائل و مشکلات انگیزشی دانشجویان در انجام پژوهش و همچنین کمک بزرگی برای اعضای هیأت علمی جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشجویان شان در انجام پژوهش باشد.
رضایی و همکاران (١٣٩٢)، نیز در پژوهش خود با عنوان "بررسی تجربه پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های تهران و تربیت مدرس با سنجش تجربه پژوهشی در شش بعد" گزارش کردند که دانشجویان از گسترش مهارت های پژوهشی، شفاف سازی هدف ها و معیارها، فرایند ارزیابی پایان نامه و سرپرستی پایان نامه در حد زیاد رضایت دارند ولی رضایت مندی آنان از زیرساخت ها، امکانات و جو فکری در حد متوسط است .
آنها در تحلیل های همبستگی خود به این نتیجه رسیدند که ترس ها و عدم اطمینان افراد 12- Arimoto 13- Taraban & Logue 14- Abdullah & Evans 15- Fouad 16- Gomez 5 نسبت به توانایی هایشان ، روی تلاش آنها برای فتح قله مؤثر است .
نتایج آزمون ویلکاکسون در فرضیه اول (رجوع شود به تصویر صفحه) بررسی جدول ٣ نشان داد در سطح خطای ٠/٠٥ تجربه پژوهشی و تمامی مؤلفه های آن بجز (زیرساخت ها و امکانات دانشگاه و ارائه شرایط و زمینه های رشد فکری) بیشتر از سطح متوسط می باشند زیرا مقادیر احتمال نظیرشان کمتر از ٠/٠٥ می باشد.