چکیده:
هدف از اجرای بررسی استفاده از تحلیل رگرسیون در پیشبینی پیشرفت تحصیلی کودک براساس هوش،تحصیلات، شغل پدر و تعبین اعتبار آزمون هوشی ریون بعنوان یک ابزار تشخیصی و گزینشی بود.علیرغم اینکه محتوای سؤالات آزمون ریون شباهت زیادی با محتوای درسهای دبستان ندارد،پژوهشها نشان داده است که میانه ضرایب همبستگی بدست آمده بین نمرات هوش و پیشرفت تحصیلی برابر با 50/0 میباشد.در این بررسی 6 گروه 20 نفری از دانشآموزان شهری و روستائی از کلاسهای اول،دوم،سوم دوره راهنمایی به تصادف انتخاب و آزمون هوشی ریون بین آنها اجرا گردید.اطلاعات مربوط به معدل،شغل و تحصیلات پدر نیز گردآوری گردید.نتایج نشان داد که همبستگیهای معنیداری بین متغیرهای هوش،معدل،و تحصیلات پدر وجود دارد.رابطه معنیداری بین هوش کودک و شغل پدر بدست نیامد.تحلیل رگرسیون نشان داد که در بین متغیرهای یاد شده،هوش بهترین پیشبینی کننده معدل در دوره راهنمایی میباشد و افزودن متغیر تحصیلات پدر به معادله پیشبینی،قدرت پیشبینی را به میزان معنی داری بالا نمیبرد.با استفاده از تحلیل رگرسیون،جدول انتظارات تهیه گردید. براساس این جدول میتوان از روی هوش دانشآموز پیشبینی کرد که چقدر احتما دارد معدل او کمتر از 15 یا هر نمره دیگری گردد.
خلاصه ماشینی:
"علیرغم اینکه محتوای سؤالات آزمون ریون شباهت زیادی با محتوای درسهای دبستان ندارد،پژوهشها نشان داده است که میانه ضرایب همبستگی بدست آمده بین نمرات هوش و پیشرفت تحصیلی برابر با 0/50 میباشد.
کلید واژه:پیشرفت تحصیلی،هوش،تحصیلات پدر،شغل پدر،ریون هدف از این بررسی استفاده از تحلیل رگرسیون برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی آینده کودک براساس هوش کودک و تحصیلات و شغل پدر وی بود.
با توجه به بررسیهای یاد شده میتوان نکات زیر را نتیجه گیری کرد: 1-اگر چه نمرات آزمونهای هوش با موفقیت تحصیلی رابطه دارند ولی محتوای سئوالات آنها(مخصوصا در آزمونهای فرهنگ نابسته)وجه اشتراک زیادی با محتوای آموزشی مدارش ندارند و کمتر تحت تاثیر تشویق و تمرین قرار میگیرند.
به عبارت دیگر اضافه کردن متغیر تحصیلات پدر به معادله پیشبینی،قدرت پیشبینی را بمقدار 5%افزایش آن درسهایی از مدرسه مانند درسهای علمی و ریاضیات که بیشتر از سایر درسهای مستلزم توانای استدلال هستند،با هوش رابطه بیشتری دارند داد که مقدار آن معنیدار نبود(2/64- F ).
به عبارت دیگر هوش و تحصیلات پدر هر یک به تنهایی 32%و 16%تفاوتهای فردی را از لحاظ معدل تبیین میکنند ولی همچنانکه نتایج جدول 4 نشان میدهد وقتی که هوش و تحصیلات پدر هر دو در معادله پیشبینی در نظر گرفته شوند این مقدار به 34%افزایش پیدا میکند.
بحث و نتیجهگیری نتایج این پژوهش نیز مانند نتایج بسیاری از بررسیهای انجام شده در این زمینه نشان میدهد که نمرات هوش همبستگی معنیداری با معدل مدرسه و تحصیلات پدر دارد و میتوان براساس نمرات هوش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در آینده را پیشبینی کرد."