چکیده:
زمینه: کارکنان بخش فروش حلقه اتصال سازمان و مشتریان هستند. مدیران با ایجاد فضای کاری اخلاقی در این بخش، میتوانند نقش مهمی در ایجاد نتایج مثبت برای کارکنان، مشتریان و البته سازمان ایفا نمایند. هدف از تحقیق حاضر تحلیل رابطه فضای کاری اخلاقی و عملکرد کارکنان فروش با در نظر گرفتن اثر واسطهای تعهد سازمانی و استرس شغلی بوده است.
روش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری متشکل از کارکنان بخش فروش فروشگاههای پوشاک استان مازندران بودهاند که از بین آنها 411 نفر بهعنوان نمونه و از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردیدهاند. در جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد: فضای کاری اخلاقی، استرس شغلی، تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان فروش، با روایی و پایایی مورد تائید استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای AMOS 22 و SPSS 19 استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاکی از وجود روابط مثبت و معنیدار بین فضای کاری اخلاقی با تعهد سازمانی و تعهد سازمانی با عملکرد کارکنان بوده است. وجود رابطه مثبت بین فضای کاری اخلاقی با عملکرد کارکنان از یکسو و روابط منفی بین فضای کاری اخلاقی با استرس شغلی و بین استرس شغلی با عملکرد کارکنان فروش از سوی دیگر از دیگر مهمترین یافتههای این پژوهش هست.
نتیجهگیری: ایجاد فضای کاری اخلاقی در فروشگاه منجر به افزایش تعهد سازمانی، کاهش استرس شغلی و درنهایت بهبود عملکرد کارکنان فروش خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
هدف از تحقیق حاضر تحلیل رابطۀ فضای کاری اخلاقی و عملکرد کارکنان فروش با در نظر گرفتن اثر واسطهای تعهد سازمانی و استرس شغلی بوده است.
نتیجهگیری: ایجاد فضای کاری اخلاقی در فروشگاه منجر به افزایش تعهد سازمانی، کاهش استرس شغلی و درنهایت بهبود عملکرد کارکنان فروش خواهد شد.
محققان با بررسی این موضوع در میان پرستاران دریافتند که رابطه مثبت و معنیداری بین درک پرستاران از فضای کاری اخلاقی با حمایت سازمانی ادراکشده، تعهد سازمانی و رضایت شغلی وجود دارد.
با توجه به نتیجه آزمون فرضیه اول، وجود یک رابطۀ مثبت و معناداری بین فضای کار اخلاقی و عملکرد کارکنان فروش مورد تائید قرار گرفت.
وجود یک رابطه مثبت و معنیداری بین تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان فروش ازجمله نتایج مورد تائید در تحقیق حاضر بوده است.
همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که ایجاد فضای کاری اخلاقی در فروشگاههای پوشاک میتواند منجر به افزایش تعهد سازمانی و کاهش استرس شغلی در کارکنان فروش در این فروشگاهها شود که درنهایت این دو تغییر منجر به افزایش عملکرد کارکنان فروش، جذب بیشتر مشتری و بهبود بهرهوری سازمان خواهد شد.
Ethical climates to job relationship to job satisfaction: organizational commitment and turnover intention in the sales force.
Relationship between ethical work climate and nurses' perception of organizational support, commitment, job satisfaction and turnover intent.
the Relationship between ethical climate and job satisfaction, organizational commitment and turnover intention.
Relationship organizational ethical climate with psychological and organizational commitment, job stress and turnover intention: the moderating role of core self-assessment.