چکیده:
زمینه: از جمله مهمترین جنبههای اخلاقی در سازمان، فضیلت سازمانی و شجاعت اخلاقی حرفهای است. هدف پژوهش حاضر تحلیل کانونی رابطه بین ابعاد فضیلت سازمانی و مولفههای شجاعت اخلاق حرفهای در بین اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی اردبیل بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع همبستگی بنیادی یا کانونی است. جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی ( محققی، علوم پزشکی و پیام نور) اردبیل بودند. حجم جامعه آماری 700 نفر است که تعداد 250 نفر آنها از طریق نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد فضیلت سازمانی و شجاعت اخلاق حرفهای جمع آوری شدند. با استفاده از آزمونهای آماری ماتریس همبستگی پیرسون و تحلیل همبستگی کانونی و به وسیله نرم افزار SPSS ، دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که رابطه متغیر کانونی فضیلت سازمانی با متغیر کانونی شجاعت اخلاق حرفهای 74/ 0 میباشد. شاخص لامبدای ویلکز برای این ارتباط 42/ 0 بهدست آمد که آماره F مربوط به آن نیز 33/ 9 میباشد که در سطح 01/ 0 معنیدار است. هم چنین 58/ 0 واریانس مولفههای شجاعت اخلاقی با ابعاد فضیلت سازمانی تبیین میشود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، تحلیل همبستگی کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعه مولفههای شجاعت اخلاقی با ابعاد فضیلت سازمانی را تایید میکند.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر تحلیل کانونی رابطه بین ابعاد فضیلت سازمانی و مولفههای شجاعت اخلاق حرفهای در بین اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی اردبیل بود.
جدول 2: ماتریس همبستگی متغیرهای تحقیق (رجوع شود به تصویر صفحه) برای بررسی رابطه مجموعه فضیلت سازمانی (خوش بینی، اعتماد، همدردی، انسجام و بخشش) با مجموعه شجاعت اخلاق حرفهای (عامل اخلاقی، ارزش های متعدد، تحمل خطرات، فراتر رفتن از اطاعت و هدف اخلاقی) از تحلیل همبستگی بنیادی استفاده شد.
بررسی فرضیة اصلی پژوهش (ابعاد فضیلت سازمانی و مولفه های شجاعت اخلاق حرفهای در بین اعضای هیات علمی) از طریق تحلیل متغیر های کانونی امکان پذیر است.
همان طور که داده های جدول 3 نشان می دهد، فرضیة پژوهش تأیید می شود و عامل اخلاقی، ارزش های متعدد، تحمل خطرات، فراتر رفتن از اطاعت و هدف اخلاقی با خوش بینی، اعتماد، همدردی، انسجام و بخشش قابل پیش بینی و دارای رابطة معنی داری است.
جدول 6: شاخص افزونگی کانونی برای اولین تابع کانونی (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه فضیلت سازمانی با شجاعت اخلاق حرفهای اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی اردبیل بود.
نتایج بررسی همبستگی متغیرها نشان داد که تمامی ابعاد فضیلت سازمانی (خوش بینی، اعتماد، همدردی، انسجام و بخشش) رابطه مثبت و معناداری با مولفه های شجاعت اخلاق حرفهای (عامل اخلاقی، ارزش های متعدد، تحمل خطرات، فراتر رفتن از اطاعت و هدف اخلاقی) دارند که با نتایج حاصل از تحقیق برخی صاحبنظران همسو است(12 و 13).