چکیده:
زمینه: هدف مالی رفتاری بررسی اثر عوامل رفتاری بر عوامل مالی است. یکی از موضوع هایی که می تواند بر تصمیمگیری سرمایهگذاران اثرگذار باشد، ویژگیهای شخصیتی است. پایبندی به اخلاق نیز از موضوعهایی است که در رفتاری که از افراد بروز پیدا میکند، اثرگذار است. هدف این پژوهش بررسی ارتباط اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی سرمایهگذاران است.
روش: پژوهشحاضر کاربردی و از حیث گردآوری توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه سرمایهگذاران بورس است که به وسیله نمونهگیری در دسترس حجم نمونه 170 نفر مشخص که در نهایت پس از اجرا 153 پرسشنامه دریافت شد. ابزار تحلیل دو پرسشنامه شخصیت نئو و پرسشنامه اخلاق حرفهای بود. جهت تجزیه و تحلیل نتایج از همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: یافته ها نشان میدهد بین اخلاق حرفهای و برونگرایی، تطابقپذیری، وظیفهشناسی و گشودگی نسبتبهتجربه همبستگی مثبت معنادار و بین اخلاق حرفهای و روانرنجوری همبستگی منفی معنادار برقرار است.
نتیجهگیری: بین اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی سرمایهگذاران رابطه معنادار وجود دارد که نشاندهنده اهمیت اخلاق حرفهای و نیاز به توجه بیشتر به آن است.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش بررسی ارتباط اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی سرمایهگذاران است.
نتیجهگیری: بین اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی سرمایهگذاران رابطه معنادار وجود دارد که نشاندهنده اهمیت اخلاق حرفهای و نیاز به توجه بیشتر به آن است.
با توجه به مطالب بیانشده میتوان عنوان نمود که هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی در سرمایهگذاران است.
بحث یافتهها بیانگر ارتباط مثبت معنادار بین اخلاق حرفهای و ویژگیهای برونگرایی، تطابقپذیری، وظیفهشناسی و گشودگی نسبتبهتجربه و رابطه منفی معنادار بین اخلاق حرفهای و روانرنجوری است که این یافتهها با نتایج برخی پژوهش ها در این زمینه، مطابقت دارد.
نتیجه کلی بحث، وجود ارتباط معنادار بین اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی است.
نتیجهگیری یافتههای پژوهش بیانگر وجود ارتباط معنادار بین ویژگیهای شخصیتی سرمایهگذاران بورس اوراق بهادار و اخلاق حرفهای در آنان است.