چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و سبک زندگی در میان دبیران زن ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر تبریز» بوده است، از نظر روش؛ توصیفی- پیمایشی بوده است. همچنین از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر زمانی؛ مقطعی است. جامعه آماری تحقیق دبیران زن ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر تبریز در سالتحصیلی 95-1394 به تعداد 300 نفر بوده که حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران به تعداد 168 نفر تعیینگردید و نمونهها بااستفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه در مقیاس لیکرت استفاده شده است. طبق یافتههای تحقیق که با استفاده از آزمون تحلیل واریانس به دست آمده، مشخص شد که؛ بین میزان اعتماد بین شخصی، میزان اعتماد نهادین، میزان اعتماد تعمیم یافته و میزان اعتماد مدنی دبیران زن ناحیه4 آموزش و پرورش شهر تبریز برحسب سبکهای مختلف زندگی )سنتی، مدرن و بینابینی) تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین؛ بین میزان اعتماد اجتماعی دبیران زن ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر تبریز برحسب سن، برحسب محل سکونت و برحسب مدرک تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد.
The aim of this study was to investigate the relationship between social trust and teachers’ lifestyle in Tabriz 4th education district. The research method is survey. The study population consisted of all female teachers in Tabriz 4th education district in 95-94 educational year (300 teachers). The sample size determined by Cochran formula was 168 and the sampling method used to find respondents was stratified random sampling method. To measure the research variables, a questionnaire in a Likert scale was used. According to the research findings obtained from analysis of variance, there is a significant difference between teachers’ interpersonal trust, institutional trust, generalized trust, and civic trust in terms of different life styles. Also, there is a significant difference between teachers’ social trust in terms of age, residence and education.
خلاصه ماشینی:
"مقاله حاضر، در پی یافتن پاسخی برای این پرسش اساسی است که: آیا بین اعتماد اجتماعی برحسب سبک زندگی در میان دبیران زن ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر تبریز تفاوت وجود دارد؟ چنین به نظر میرسد اعتماد اجتماعی به عنوان یکی از مؤلفههای سرمایه اجتماعی، در حال کاهش است و در سیری نزولی قرارگرفته است.
جدول شماره (2): چارچوب تئوریک سبک زندگی متغیرها سبک مدرن سبک بینابینی سبک سنتی نظریه راهنما فیدرستون، بوردیو فیدرستون، بوردیو، داگلاس وایشرود بوردیو، گیدنز فرضیههای تحقیق فرضیه کلی - بین میزان اعتماد اجتماعی دبیران زن ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر تبریز بر حسب سبکهای مختلف زندگی تفاوت وجود دارد.
جدول شماره (8): مقایسه چندگانه تفاوت میانگینهای اعتماد نهادی درسبکهای زندگی (رجوع شود به تصویر صفحه) - فرضیه چهارم: بین میزان اعتماد تعمیم یافته دبیران زن ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر تبریز بر حسب سبکهای مختلف زندگی تفاوت وجود دارد.
جدول شماره (10): مقایسه چندگانه تفاوت میانگینهای اعتماد تعمیم یافته درسبکهای زندگی (رجوع شود به تصویر صفحه) - فرضیه پنجم: بین میزان اعتماد مدنی دبیران زن ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر تبریز برحسب سبکهای مختلف زندگی تفاوت وجود دارد.
جدول شماره (12): مقایسه چندگانه تفاوت میانگینهای اعتماد مدنی در سبکهای زندگی (رجوع شود به تصویر صفحه) - فرضیه ششم: بین میزان اعتماد اجتماعی دبیران زن ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر تبریز برحسب سن تفاوت وجود دارد.
جدول شماره (18): مقایسه چندگانه تفاوت میانگینهای اعتماد اجتماعی برحسب مدرک تحصیلی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتیجهگیری نتایج به دست آمده از آزمون فرضیههای تحقیق نشان دادکه بین میزان اعتماد اجتماعی برحسب سبک زندگی در میان دبیران زن ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر تبریز تفاوت وجود دارد."