چکیده:
در سالهای اخیر سیاست افزایش قیمت سوخت و بهویژه قانون هدفمندی یارانهها به طور جدی اجرا شده و تاثیر متفاوتی بر بخشهای مختلف اقتصادی و به ویژه بخش حمل و نقل جادهای داشته است. در این راستا هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر قیمت سوخت بر تقاضای جمل و نقل جادهای طی سالهای 1375-1393 است. برای دستیابی به این هدف، مدل تجربی تحقیق با بهرهگیری از مبانی نظری تحقیق و رهیافت پارامتر متغیر در طول زمان و الگوریتم کالمن- فیلتر برآورد شده است. نتایج تخمین مدل نشان میدهد متغیرهای تعداد وسایل نقلیه باربری و درآمد ملی تاثیر مثبت و متغیرهای میانگین عمر ناوگان و نرخ تورم دارای تاثیرگذاری منفی و معنیدار بر تقاضای حمل و نقل جادهای ایران در دوره زمانی مورد بررسی میباشند. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، مهمترین توصیه سیاستی مطالعه آن است که دولت با سیاست کنترل قیمت سوخت از کاهش تقاضای بار جابجا شده در بخش حمل و نقل جادهای بکاهد. همچنین با اضافه نمودن ناوگان باری جدید و کاهش متوسط عمر ناوگان باری، به افزایش تقاضای بار جادهای مبادرت ورزد.
In recent years، the increase of fuel price and implementation of targeted subsidies have the different effects on the economic sectors and especially on the road transportation sector. For this، the road transportation sector has been considered as main sectors in transportation system. The purpose of this paper is to investigate the effect of fuel price on the road transportation demand during 1997-2014. The empirical econometric model has been estimated by TVP and Kalman-Filter algorithm. The main findings of this study reveal that the fuel price and age of transportation system have negative and other explanatory variables such as national income and numbers of vehicles have positive and significant impact on the road transportation in Iran during the period of study. Moreover، the targeted subsidies rule in Iran has led to decrease of road transportation shipment. Hence، the effects of new vehicle and national income are positive in final state and time varying situations.
خلاصه ماشینی:
"با لحاظ نمودن متغیر مجازی١ (شکست ساختاری متغیرP) به مدل تحقیق ، نتایج برآورد بدون متغیر میانگین عمر ناوگان به صورت جدول زیر است : جدول (٣): نتایج تخمین مدل به روش پارامتر متغیر در طول زمان و الگوریتم کالمن - فیلتر متغیرهای توضیحی وضعیت نهایی متغیرها جذر میانگین مجذور خطا مقدار آماره Z ارزش احتمال مقدار آماره شوارتز-بیزین 1 (lP) -0/08 0/04 -2/16 0/03 2 (lN) 0/26 0/04 6/48 0/00 2/33 3 (lNI) 1/14 0/08 13/57 0/00 منبع : یافته های تحقیق پس از اضافه نمودن ١ به مدل ، وضعیت نهایی متغیرها نشان میدهد که کشش میزان بار جابجا شده نسبت به قیمت سوخت برابر با ٠/٠٨- بوده در حالیکه برای دو متغیر تعداد وسیلیه نقلیه و درآمد ملی به ترتیب برابر با ٠/٢٦ و ١/١٤ میباشد.
برای این منظور du٤ متغیر مجازی برای در نظر گرفتن شکست ساختاری عمر ناوگان به مدل اضافه شده که نتایج برآورد در جدول زیر ارائه شده است : جدول (٤): نتایج تخمین مدل به روش پارامتر متغیر در طول زمان و الگوریتم کالمن - فیلتر با لحاظ متوسط عمر ناوگان متتوغضیریهحایی وضعیت منتهغاییریا جذر مجمیذانوگیخن طا مقدار آماره Z احتمال مقدار آماره شوارتز- بیزین 1 (lP) -0/01 0/00 -2/01 0/04 2 (lN) 0/35 0/02 15/45 0/00 5 3 (lNI) 0/26 0/05 4/97 0/00 4 (lAge) -0/51 0/03 -14/14- 0/00 منبع : یافته های تحقیق پس از وارد کردن ٤ به مدل ، وضعیت نهایی متغیرها بدین صورت است که ضرایب ,lP lN, Lni همانند حالت قبل به ترتیب منفی و مثبت بوده و با افزایش یک درصدی قیمت سوخت میزان بار جابجا شده ٠/٠١ درصد کاهش یافته و با افزایش یک درصدی تعداد ناوگان و درآمد ملی بترتیب ٠/٣٥ و ٠/٢٦ درصد میزان بار جابجا شده افزایش می یابد."