چکیده:
هدف این مقاله بررسی اثر خصوصیسازی خدمات عمومی بر کارایی اقتصادی و درآمد دولت میباشد. برای این منظور از یک الگوی تعادل عمومی قابل محاسبه (CGE) استفاده میشود. نتایج نشان میدهد، اگر خصوصیسازی در بخش خدمات عمومی منجر به آزادسازی قیمت در این بخش شود، زیان مرده از بین میرود و در نتیجه کارایی اقتصادی و درآمد دولت افزایش مییابد. ضمناً در صورتی که خصوصیسازی موجب افزایش بهرهوری در بخش خدمات عمومی گردد، میزان افزایش درآمد دولت و کارایی اقتصادی بیشتر خواهد بود. پرداخت مستقیم یارانه به خانوارها نیز مانع افزایش متغیرهای مذکور نمیشود. لیکن اگر با کنار گذاشتن فرض قابلیت جا به جایی آزاد عوامل تولید، از چارچوب نظری کلاسیک فاصله بگیریم، منحصر به بخش بودن سرمایه در بخش نفتخام و گاز طبیعی و خدمات عمومی موجب کاهش کارایی اقتصادی میگردد و افزایش درآمد دولت نیز به میزان قابل توجهی کمتر خواهد بود. بنابراین، خصوصیسازی منجر به افزایش کارایی اقتصادی نخواهد شد، مگر این که شرایط اقتصادی منطبق بر فروض اقتصاد کلاسیک باشد.
The objective of this paper is to analyze the effects of privatization of public services on public economic efficiency and revenue. In this analysis a computable general equilibrium (CGE) model is employed. The results show that if public service privatization leads to deregulation of market prices in this sector then dead weight loss would be eliminated and consequently public efficiency and revenue would increase. If privatization leads to an increase in productivity of public services، the raise in public efficiency and revenue will be higher. These results would hold even in the presence of direct cash subsidy payments to households. However these results are sensitive to our assumptions in the model. In particular if we drop the usual neoclassical assumption of perfect factor mobility we would observe sector specific results in the oil and gas and public service sectors، in which public economic efficiency and revenue would be substantially lower. That is privatization of public series does not result in higher efficiency if the neoclassical assumptions are not held.
خلاصه ماشینی:
"متغیرهای درون زا در الگوی تصریح شده در این مطالعه مطابق زیر است : CDi = مصرف خانوارها DDi = تقاضای کالای داخلی در بازار داخل DKi = سرمایه گذاری توسط بخش مقصد DSi = عرضه کالای داخلی در بازار داخل DTAX = مالیات بر ارزش افزوده Ei = صادرات ENTSAV = پس انداز بنگاه ENTTAX = مالیات بر درآمد بنگاه GDi = تقاضای دولت GOVSAV = پس انداز دولت GR = درآمد دولت HSAV = پس انداز خانوارها HTAX = مالیات بر درآمد خانوارها IDi = سرمایه گذاری توسط بخش مبدا 1 Endogenous Variables INVEST = سرمایه گذاری کل Ki = نهاده سرمایه Li = نهاده کار LTAX = مالیات بر دستمزد Mi = واردات NGNP = تولید ناخالص ملی اسمی P = تعدیل کننده GNP PDi = قیمت داخلی کالای تولید داخل PEi = قیمت داخلی کالای صادراتی PKi = قیمت یک واحد سرمایه PMi = قیمت داخلی کالای وارداتی PNi = قیمت خالص ستانده PQi = قیمت کالای مرکب Qi PWEi = قیمت خارجی کالای صادراتی PXi = قیمت ستانده Qi = جذب RGNP = تولید ناخالص ملی واقعی SAVINGS = پس انداز کل SUB = یارانه پرداختی به صادرات TARIFF = تعرفه بر واردات TSV = یارانه پرداختی به ارزش افزوده Vi = تقاضای واسطه ای کل Vij = تقاضا برای نهاده i در بخش j WK = بهره WL = دستمزد Xi = ستانده YENT = درآمد خالص بنگاه YH = درآمد ناخالص خانوارها YL = درآمد خالص نیرویکار - متغیرهای برون زا١: گروه دیگر از متغیرهای یک الگو، متغیرهای برون زا هســـتند."