Skip to main content
فهرست مقالات

نقش سوگ آسیب شناختی و بهنجار در شیوع اختلالهای روانی نوجوانان

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 32 تا 39)

کلیدواژه ها : سوگ آسیب‌شناختی ،سوگ بهنجار ،اختلالهای روانی

کلید واژه های ماشینی : اختلال، شیوع اختلالهاى روانى، مرگ، مرگ پدر اختلالهاى روانى، نمرات، بهنجار، سوگ آسیب‌شناختی، تجربه، مادر، اضطراب، سوگ آسیب‌شناختی و بهنجار، کودکان، سوگ بهنجار، شیوع اختلالهاى روانى نوجوانان، کمبود توجه، پرسشنامه اختلالهاى روانى مورد بررسى، تجربه مرگ پدر، پرسشنامه، سوگ آسیب، دختران، سوگ و پرسشنامه اختلالهاى روانى، سوگ آسیب‌شناختى، میزان شیوع اختلالهاى روانى، پژوهش، آزمودنیهایى، مرگ پدر، شیوع اختلالهای روانی نوجوانان، بررسى شیوع اختلالات رفتارى کودکان، تجربه داغدیدگى، استرس ضربه‌اى

به منظور ارزیابی تأثیر سوگ آسیب‌شناختی و بهنجار در شیوع اختلالهای روانی نوجوانان،164 دانش‌آموز در مقطع راهنمایی و دبیرستان با استفاده از یک پرسشنامه سوگ و پرسشنامه اختلالهای روانی مورد بررسی قرار گرفتند.83 نفر از آنان مرگ یکی از افراد خانواده(بیشتر پدر)را تجربه کرده بودند و 81 نفر چنین تجربه‌ای نداشتند.به منظور تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش از آزمون t و تحلیل واریانس استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد:1-آزمودنیهایی که تجربه‌ داغدیدگی داشتند نمرات بالاتری در اختلال پس از استرس ضربه‌ای،افکار وسواسی و تیکهای حرکتی بدست آوردند تا گروهی که این تجربه را نداشتند.2-آزمودنیهایی که سوگ آسیب‌شناختی داشتند نمرات بالاتری در اختلال پس از استرس‌ ضربه‌ای،افکار وسواسی،تیکهای حرکتی و اختلال اضطراب تعمیم یافته بدست آوردند تا آزمودنیهایی که سوگ بهنجار داشتند.3-آزمودنیهایی که تجربه مرگ پدر یا مادر را به علت حوادث و تصادف داشتند نمرات بالاتری در اختلال‌ ضدیت و نافرمانی بدست آوردند تا آزمودنیهایی که تجربه مرگ پدر یا مادر به دلیل بیماری داشتند.4-آزمودنیهایی که‌ در سنین 7-2 سالگی مرگ پدر یا مادر را تجربه کرده بودند نمرات بالاتری در اختلال بیش‌فعالی-کمبود توجه بدست‌ آوردند تا گروهی که در سنین دیگر این رویداد را تجربه نموده بودند.5-با مقایسه پسران و دخترانی که تجربه داغدیدگی‌ داشته‌اند،دختران نمرات بالاتری در اختلال ترسهای مرضی خاص و اضطراب اجتماعی و پسران در اختلالهای بیش‌ فعالی-کمبود توجه،اختلال سلوک و تیکهای صوتی بدست آوردند.

خلاصه ماشینی: "نتایج پژوهش نشان داد:1-آزمودنیهایی که تجربه داغدیدگی داشتند نمرات بالاتری در اختلال پس از استرس ضربه‌ای،افکار وسواسی و تیکهای حرکتی بدست آوردند تا گروهی که این تجربه را نداشتند. اهمیت تجربه مرگ پدر یا مادر و فرایند سوگواری ناشی از آن در کودکان و نوجوانان و مشکلات روانپزشکی در داغدیدگی کسانی که نتوانسته‌اند سیر طبیعی واکنش (به تصویر صفحه مراجعه شود) سوگ را طی نمایند،همچنین تنوع بروز مشکلات روانی- بدنی به دنبال از دست دادن عزیزان و داغدیدگی،انگیزه پرداختن به این پژوهش بوده است. در مورد نوجوانانی که مرگ پدر را به علت حوادث و سوانح تجربه کرده بودند،به دلیل اینکه مرگ آنان غیر قابل پیش‌بینی بوده است فشار روانی بیشتری را تحمل کرده‌اند زیرا از نظر روانی آمادگی پذیرش این رخداد را نداشته‌اند یافته‌های پژوهش نتایج پژوهش بطور فشرده در 6 جدول ارائه گردیده است. میانگین و انحراف معیار نمرات آزمودنیهایی که پدر یا مارد خود را از دست داده‌اند بر حسب سن تجربه سوگ و نوع اختلال در جدول 6 ارائه گردیده است. S ** 0/05 P * جدول 5-میانگین و انحراف معیار نمرات آزمودنیهایی که پدر یا مادر خود را از دست داده‌اند بر حسب نوع اختلال و دلیل مرگ پدر یا مادر ایشان (به تصویر صفحه مراجعه شود) N. میانگین نمرات اختلال اسکیزوفرنیا،ترسهای مرضی، بیش‌فعالی-کمبود توجه،اختلال اضطراب فراگیر در آزمودنیهایی که مرگ پدر یا مادر را پیش از 7 سالگی تجربه نموده‌اند،بیشتر از کسانی بوده است که پس از 7 سالگی این تجربه را داشته‌اند و این تفاوت در مورد بیش فعالی-کمبود توجه معنی‌دار است بدین ترتیب فرضیه ششم پژوهش در مورد اختلال بیش‌فعالی-کمبود توجه تأیید می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.