چکیده:
رابرت آدامز کوشش میکند تا با الهام از نظریۀ رویههای باورساز آلستون دیدگاه خود را در معرفتشناسی اخلاق سامان دهد. وی با وضع اصطلاح رویههای باورساز ناظر به ارزش، ورودیهای ایجادِ باورهای اخلاقی از این رویهها را علاوه بر سنت تاریخی و فرهنگی شامل احساسات، عواطف، تمایلات و امیال ما نیز میداند. مجموعۀ این ورودیها به همراه تفکر در باب آنها، باورهای اخلاقی را به عنوان خروجی رویههای باورساز ناظر به ارزش به ارمغان میآورد. از نظر آدامز، ایمان اخلاقی تأمینکنندۀ اعتماد به باورهای اخلاقیای است که از طریق رویههای باورساز ناظر به ارزش ایجاد شده است و علیرغم اینکه ادلهای بر خلاف آنها وجود ندارد اما به سبب آنکه نمیتوانند فراتر از هر نوع شک معقول باشند پس به ایمان اخلاقی نیازمندند.
Robert Adams، Inspired by William Alston's theory of doxastic practice، forms his moral epistemology and coins the term of “evaluative doxastic practice”. The inputs of evaluative doxastic practice are historical and cultural tradition، as well as feelings، emotions، inclinations and desires. These inputs accompanied with thinking about them bring about moral beliefs as outputs of evaluative doxastic practices. In Adams’ view، moral faith provides the confidence base of moral beliefs formed thorough evaluative doxastic practices. Moral faith is necessary because the moral beliefs are not above any kind of reasonable doubt، Although there are not any reasons against them.
خلاصه ماشینی:
"از نظر آدامز، ایمان اخلاقی تأمین کنندٔە اعتماد به باورهای اخلاقی ای است که از طریق رویه های باورساز ناظر به ارزش ایجاد شده است و علی رغم اینکه ادله ای بر خلاف آنها وجود ندارد اما به سبب آنکه نمی توانند فراتر از هر نوع شک معقول باشند پس به ایمان اخلاقی نیازمندند.
General revelation [The Good منظور از انکشاف / وحی کلی ، انکشاف / وحی خاص ١ آنچنانکه در کتب مقدس ادیان آسمانی آمده نیست که شامل فعل گفتاری ٢ همچون امر کردن است ٣ بلکه منظور او از انکشاف / وحی کلی اینست که اولا ماهیت واقعیت هایی که این باورها به آنها ارجاع می شوند و حاصل رویه های ناظر به ارزش اند الهی هستند چراکه مطابق با دیدگاه آدامز، خوبی همان خداوند است .
٥ توضیح آنکه : ١ـ مسائلی همچون : چرا باید اخلاقی زندگی کنیم ؟ معنای اصطلاحاتی نظیر خوب ، بد، درست و نادرست چیست ؟ و آیا انواع رویه های باورساز ناظر به ارزش ، که بر اساس آنها باورهای اخلاقی خود را تولید می کنیم ، اعتمادپذیرند؟ پرسش هایی هستند که همواره پاسخ های مطرح شده به آنها در معرض شک و تردید است اما ایمان اخلاقی موجب توجه و پرداختن به آنها و تلاش برای اتخاذ موضع در برابر آنهاست بطوری که بتوانیم زندگی ای اخلاقی ای را پیش ببریم ."