Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی و ادله فکری و فلسفی کثرت گرایی

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 16 تا 29)

خلاصه ماشینی:

"(61) در حالی که، مثال مسابقه و بازی هم، چیزی جز وجود کثرت بازیگران و شرکت کنندگان در مسابقه را اثبات نمی کند و دلیل بر برنده بودن همه بازیگران نیست، بلکه به حکم این که مسابقه، برنده و بازنده دارد و بازی، داور می خواهد تا بر بازی بازی کنندگان نظارت و داوری کند، پس در میدان فهم دینی و انتخاب دین و شناخت آن نیز چنین است و در این جا نیز به داور نیازمندیم و الا اگر همه، در این میدان، برنده، برگزیده و اقبالناک باشند، چنین توسعه ای در مفهوم «حقانیت» و «هدایت» به معنی انکار وجود ضلالت ها وشقاوت ها می باشد و در این صورت، معلوم نمی شود که چرا خداوند جهنم را آفرید و سرانجام جهنم از برای چه کسانی است؟!(62) 4ـ اگر به راستی، نویسنده «صراط های مستقیم»، به جمعی بودن «فهم دینی» معتقد است و برای رأی خود در باب کثرت گرایی دینی، همان قدرو ارزش و اعتبار را قائل است که برای رأی کسانی که به انحصارگرایی یا شمول گرایی دینی قایلند، دیگر نیازی به نوشتن چنین بحث طولانی و این قدر به آبو آتش زدن و آسمان و ریسمان را به هم بافتن و از تاریخ، عرفان، فلسفه، قرآن، حدیث، ادبیات و علوم استمداد نمودن لازم نبود; زیرا سرانجام این بحث، چیزی جز عرضه یک رأی دین شناسانه در باب کثرت ادیان و مذاهب و آرا نخواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.