Skip to main content
فهرست مقالات

نکاتی در باب اندیشه های تطبیقی علامه طباطبایی و فلاسفه غرب

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 30 تا 36)

خلاصه ماشینی:

"در واقع، این «من» هرچند پیچیده در حالات وجدانی خود است و با آن ها به سر می برد، اما امری نیست که بتوان آن را لنفسه انگاشت و آن را به عنوان مورد خاص مطالعه گرفت; زیرا «من» اگر صرف نظر از نحوه نسبت داشتن و رفتار کردن آن لحاظ شود، مطلقا فاقد عناصر و اجزای ذاتی است و حتی هیچ گونه متحوای صریحی هم ندارد و فیه نفسه و لنفسه وصف ناشدنی است، من محض است و لاغیر. »( 1 ) در بدایة الحکمه نیز می نویسد: «انسان با مراجعه به وجدانش می یابد که خودش حقیقت و واقعیت دارد و نیز خارج از حیطه وجودی او حقیقت و واقعیتی هست و او توان ادراک و رسیدن به آن واقعیت را دارد، به شهادت آن که هنگامی که چیزی را طلب می کند و در پی تحصیل آن روانه می شود، آن را به عنوان یک واقعیت خارجی مدنظر می گیرد و نیز هنگام گریز و فرار از چیزی از این رو می گریزد که آن شیء در خارج واقعیت دارد; مثلا، کودکی که خواهان شیر مادر است چیزی را طلب می کند که در عالم خارج شیر است، نه آنچه فقط در پندار او شیر می باشد و نیز انسان گریزان از یک درنده از آنچه در واقعیت خارجی درنده است، می گریزد، نه آنچه ساخته وهم اوست و یک موجود خرافی، بیش نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.