Skip to main content
فهرست مقالات

کاوشی در «توصیه گرایی» از دیدگاه فلسفه اخلاق

نویسنده:

ISC (11 صفحه - از 37 تا 47)

خلاصه ماشینی:

"»( 3 ) اشکال دیگر این نظر این است که اگر در اخلاق، مفاهیمی عقلی و بدیهی وجود دارد به گونه ای که همه موجودات عاقل آن ها را می توانند درک کنند و با استفاده از آن مفاهیم، سایر مفاهیم را تعریف کنند و اگر عقل در نزد همه آدمیان و موجودات عاقل، به یک مفهوم از این اوصاف می رسد، پس سر وجود اختلافات اخلاقی در چیست؟ آیا پس از پذیرش این که باورهای اساسی اخلاقی توسط عقل بر ما آشکار شده است و این که عقل چیزی مشترک میان تمام موجودات عاقل است، وجود اختلافات اخلاقی نزد اقوام و ملل گوناگون، توجیه پذیر است؟( 4 ) با توجه به این شبهات و نیز ظهور پوزیتویسم منطقی در نیمه اول قرن بیستم، که معتقد بود گزاره ای معنادار است که یا این همانی باشد و یا بیانگر حقیقتی باشد که از طریق تجربه قابل تحقیق است( 5 )، دیدگاه های غیرشناخت گرایانه و غیرتوصیفی وارد عرصه فلسفه اخلاق گردیدند. وی در مقاله توصیه گرایی می نویسند: «اگر گزاره های اخلاقی در این معنا تعمیم پذیر باشند، بناچار نیازمند کارکردی توصیفی به عنوان بخشی از معنایشان می باشند; زیرا کسی که چنین گزاره ای را می رساند، باید فکر کند که اوصاف اخلاقی آن موقعیتی که درباره آن موقعیت گزاره اخلاقی ساخته شده است مطابق با اصلی که در تمام موقعیت های مشابه قابل استفاده است، عارض بر اوصاف غیراخلاقی آن موقعیت می شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.