Skip to main content
فهرست مقالات

عقل و دین از منظر ابوحامد غزالی

نویسنده:

ISC (3 صفحه - از 72 تا 74)

خلاصه ماشینی:

"اگر این سخن به معنای آن باشد که هر چه را انبیا(علیهم السلام)متکفل بیان آن بوده اند، علوم دینی است و از قلمرو معرفتی عقل خارج می باشد، واقعیت خلاف آن را نشان می دهد; در متون دینی، مسائل و احکامی وجود دارند که انسان ها با قوای حسی و عقلی خود توان آن را دارند که به آن ها معرفت و علم حاصل کنند. از دیگر سو، این که عقل آدمی دارای مراتبی متفاوت است، این سؤال را به دنبال دارد که قوت و شدت عقل و مراتب آن چگونه حاصل می شود و آیا غیر از راه ابتنای نظریات بر بدیهیات، آن هم با صورت و شکلی صحیح، راه دیگری برای رسیدن به معلومات بیش تر موجود است چنانچه غزالی خود نیز این ابتنا را می پذیرد و آن را تصدیق می کند؟ حال سؤال این است که آیا امکان دارد عقل آدمی در قوت و شدت، به مراحل بالایی برسد که به مسائلی که طور نبوت مبین آن است، دست رسی پیدا کند و آیا خطای برخی متفلسفه در وصول به این هدف و مشغول شدن به صرف بحث و جدل ناصواب، دلیل بر آن است که عقل قدرت و توان رسیدن به این مرحله را ندارد؟ به نظر می رسد که حکم عقل یقینی آدمی در همه احوال و مراتب معتبر است و این احکام یقینی به هیچ وجه، با دین و دین داری منافاتی ندارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.