Skip to main content
فهرست مقالات

مسکویه رازی

نویسنده:

مترجم:

ISC (5 صفحه - از 75 تا 79)

خلاصه ماشینی:

"اساس استدلال وی بیانی است برگرفته از افلاطون( 1 )، از ماهیت نفس که وی آن را آشکارا بر خلاف مفهوم ارسطویی موجود یا جوهر قائم به ذات( 2 )می داند،( 3 ) نفس ما را از حیوانات، از دیگر موجودات انسانی و از اشیاء متمایز می کند و بدن و اجزای بدن را به خدمت می گیرد تا برای برقراری ارتباط با حوزه های روحانی تر وجود بکوشد. برای از بین بردن نقاط ضعف، باید به بررسی علل فرجامین آن ها بپردازیم و بکوشیم بدیل های سودمندتری جای گزین آن ها نماییم; مثلا، ترس از مرگ را در نظر بگیرید: این ترس، ترس بی اساسی است; زیرا نفس فناناپذیر است و نمی تواند بمیرد. مطمئنا درست است که ]بگوییم [دین نقش ناچیزی در آثار مسکویه ایفا می کند، و هنگامی که اسلام را مورد بررسی قرار می دهد غالبا برای اعمال دینی آن دلیل منطقی( 20 ) نسبتا ابزاری ارائه می کند. به نظر غزالی این سخن ]مسکویه [عمل دینی را کوچک می شمارد; زیرا غزالی استدلال می کند که اهمیت شعائر دینی( 22 ) در این است که دین آن ها را معین می کند و هیچ دلیل دیگری نمی تواند داشته باشد. تصور ساحت ساکن و برتر وجود، که در آن نفس با حقیقت الهی تماس برقرار می کند، جمع کاملا قابل قبولی برای این بیان است که او از زندگی عقلی و اجتماعی ارائه می کند. Leaman (eds), History Of Islamic Philosophy (London, Routledge), 155-61. Leaman (eds), History Of Islamic Philosophy (London, Routledge), 155-61."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.