Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت مشارکتی پیش نیاز اجراء مدیریت کیفیت فراگیر

نویسنده:

(4 صفحه - از 44 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : کارکنان، مدیریت کیفیت فراگیر، مدیران، مشارکت، مدیریت، مدیریت کیفیت فراگی، مشارکت کارکنان، سازمان، مدیریت مشارکتی، اجرای مدیریت کیفیت فراگیر

خلاصه ماشینی:

"مشارکت یعنی افراد در تعیین هدفها،گرفتن تصمیم‌ها شرکت جویند و بطور کلی در پدید آوردن دگرگونیها در سازمان آموزشی نقش داشته باشند(طوسی،1370) مدیریت مشارکتی یکی از جدیدترین و مؤثرترین سیستم‌های مدیریت منابع‌ انسانی و به بیان ساده عبارت است مشارکت افراد در زمان مناسب و برای کار مناسب‌ (صادقی فر،1372) تأکید اصلی این نوع مدیریت،بر همکاری و مشارکت علاقمند و داوطلبانه‌ عموم افراد در سازمان است و می‌خواهد از ایده‌ها و نظریات و ابتکارات آنها در حل‌ مشکلات و مسائل سازمان استفاده کند. بنابراین اصلی‌ترین اقدام در ایجاد مدیریت مشارکتی انگیزه کارکنان است زیرا سطح انگیزه پایین در کارکنان تمایل آنها به مشارکت‌پذیری را نیز کاهش می‌دهد، پس اگر سازمان خواهان نیل به چنین نتیجه‌ای است ناگزیر بایستی در پی ایجاد انگیزه و جلب و مشارکت کارکنان خود برآیند و این مهم زمانی میسر است که باور داشته باشند انسانها در فرایند کار نه ابزار و وسیله که عاملی مؤثر در تحقق اهداف سازمان هستند و به‌ گونه‌ای با آنان رفتار نمایند که‌"کار"را"بار"تلقی نکنند بلکه از کار لذت ببرند،پذیرای‌ مسؤلیت باشند و در جهت بهبود آن بکوشند. با توجه به مطالب ذکر شده،قبل از اجرای مدیریت کیفیت فراگیر ،پیشنهاد می‌گردد تا مدیران از روش مدیریت مشارکتی در سازمان بهره‌ جویند و کارکنان را با آموزش در زمینه‌های لازم و ایجاد علاقه در آنان باعث‌ افزایش تعهد سازمانی در کارکنان گردند و افراد را در اجرای فعالیت‌های‌ سازمان و تصمیم‌گیری‌های مربوط مشارکت داده و سرانجام سازمان خود را به سوی بهبود مداوم کیفیت و بهره‌وری بالا سوق دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.