چکیده:
گردشگری مذهبی چه در داخل کشور و چه در سطح بینالملل از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این مطالعه با استفاده از روش سیستم تقاضای تقریبا ایدهآل خطی پویا و فرمولهای کشش قیمتی و درآمدی به برآورد و بررسی تقاضای سفرهای مذهبی پرداخته شده است. بدین منظور از دادههای خرد بودجه خانوار در سالهای 1370 تا 1390 ارائه شده توسط مرکز آمار ایران استفاده گردیده است. با توجه به نتایج به دست آمده، کشش درآمدی سفرهای مذهبی در حدود 42/0 است، بدین معنا که هر یک درصد افزایش درآمد منجر به افزایش ۴/0 درصدی تقاضا برای سفرهای مذهبی میگردد. همچنین کشش قیمتی تقاضا در تمامی گروههای کالایی منفی بوده و کشش قیمتی سفرهای مذهبی در حدود 98/0- است
خلاصه ماشینی:
"در این مطالعه با استفاده از روش سیستم تقاضای تقریبا ایده آل خطی پویا و فرمول های کشش قیمتی و درآمدی به برآورد و بررسی تقاضای سفرهای مذهبی پرداخته شده است .
دیتون و مولباور ذکر کردند که فرم ایستا چون جنبه های پویای رفتار مصرف کننده را در نظر نمی گیرد ممکن است تشریحی کاملا رضایت بخش از رفتار مصرف کننده را ارائه ندهند به همین دلیل در این مقاله از فرم تابعی سیستم تقاضای تقریبا ایده آل پویا استفاده شده است که عبارت است از: ( به تصویر صفحه مراجعه شود) برآورد تجربی حالات مختلف سیستم تقاضای تقریبا ایده آل نشان داده است که شکل پویای سیستم که در آن مخارج هر گروه کالایی با یک وقفه به عنوان متغیر توضیحی (wi١)وارد مدل می شود مناسب تر است .
در مورد مطالعات تجربی صورت گرفته در داخل کشور می توان بیان کرد که در اغلب مطالعات از روش حداقل مربعات معمولی یا روش های هم انباشتگی به تخمین تابع تقاضا برای انواع گردشگری پرداخته شده و از رهیافت سیستم معادلات همزمان (سیستم تقاضای تقریبا ایده ال خطی پویا) استفاده نشده است .
با تخمین تابع تقاضای سفرهای زیارتی توسط سیستم تقاضای تقریبا ایده ال خطی پویا در این تحقیق نتایج زیر به دست آمده است : ١- با بررسی کشش های قیمتی ، مشاهده شد که کشش قیمتی تقاضا در تمامی گروه های کالایی منفی بوده و در هیچ یک از گروه ها قانون تقاضا نقض نشده است ."