Skip to main content
فهرست مقالات

ساخت و هنجاریابی آزمون خواندن کلمات به عنوان مقیاس هوش کلامی (مهک)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (8 صفحه - از 52 تا 59)

کلیدواژه ها : هوش کلامی ،دمانس ،آزمون ریون ،آزمون مهک ،آزمون خواندن کلمات

کلید واژه های ماشینی : آزمون ،هوش ،مهک ،هنجاریابی آزمون خواندن کلمات ،آزمون ریون ،نمره ،خواندن واژه‌ها و آزمون ریون ،آزمون خواندن واژه‌ها ،آزمون مهک ،بیماران ،میان نمرات خواندن واژه‌ها ،نمرات خواندن واژه‌ها و آزمون ،رابطه نمره‌های آزمون خواندن واژه‌ها ،خواندن واژه‌ها ،آزمون هوشی ،زنان ،میان شیوه درست خواندن واژه‌هاى ،نمره‌هاى آزمون خواندن واژه‌ها ،آزمون مهک براى زنان ،مردان ،آزمون خواندن واژه‌ها با کار ،توانایى ،روى نمره‌هاى خام آزمون مهک ،میان نمره‌هاى آزمون ریون ،توانایى هوش عمومى فرد همبستگى ،محاسبه ریاضى ،مقیاس هوش ،هنجاریابى آزمون خواندن کلمات ،توانایى خواندن درست واژه‌ها ،نمره‌هاى

هدف:یافته‌های عصب-روانشناسی(نوروپسیکولوژی)نشان می‌دهد که توانایی خواندن واژه‌های کوتاهی که شیوه‌ نگارش آنها سرنخ روشنی از شیوه درست خواندن آنها ارائه نمی دهد آخرین توانایی است که در بیماری‌های از میان برنده‌ یاخته‌های مغزی از بین می‌رود.بر این پایه،در فارسی آزمونی ساخته شد که دارای 50 واژه است،مقیاس هوش کلامی‌ (مهک)نامگذاری شد.روش:این مقیاس خود ساخته بر روی 154 نفر از جمیعت شهر شیراز(76 زن،78 مرد)هنجاریابی‌ گردید و آزمون هوشی ماتریس‌های پیشرونده ریون به عنوان ملاک خارجی برای تعیین رابطه نمره‌های آزمون خواندن‌ واژه‌ها و هوشبهر عمومی به کار برده شد.همچنین در این پژوهش،آزمون پیشرونده محاسبه ریاضی نیز بکار گرفته شد و افزون بر بدست آوردن هنجار این آزمون بر نمونه مورد بررسی ضریب‌های همبستگی این آزمون بر روی نمونه مورد بررسی ضریب‌های همبستگی این آزمون با آزمون‌های یاد شده‌ نیز بدست آمد.سالهای تحصیلات گذشته فرد نیز مورد بررسی قرار گرفت.یافته‌ها:نتایج نشان دهنده ارتباط مثبت و معنی‌دار میان نمرات خواندن واژه‌ها و آزمون ریون و میزان تحصیلات بود.همچنین نتایج نشان داد که آزمون پیشرونده‌ محاسبه ریاضی نیز می‌تواند در معاینات بالینی در کنار آزمون خواندن واژه‌ها با کار برده شود.

خلاصه ماشینی:

"روش:این مقیاس خود ساخته بر روی 154 نفر از جمیعت شهر شیراز(76 زن،78 مرد)هنجاریابی گردید و آزمون هوشی ماتریس‌های پیشرونده ریون به عنوان ملاک خارجی برای تعیین رابطه نمره‌های آزمون خواندن واژه‌ها و هوشبهر عمومی به کار برده شد. در بیشتر مقیاس کنونی سنجش هوش مانندمقیاس هوشی وکسلر و یا ریون توانایی فرد را برای تحلیل او از یک رشته محرکهای پیچیده می‌سنجد در حالیکه در آزمون خواندن واژه‌ها شیوه آوا شناختی4 فرا گرفته فرد در گذشته در مورد واژه معینی ارزیابی می‌شود. افزون بر موارد یاد شده نلسون و اوکنل(1978)و نلسون و مک‌کنا1 (1975)پیشتر نشان داده بودند که توانایی خواندن افراد بزرگسالان مبتلا به زوال عقل نسبت به نمره هوشی آنها با توجه به سطح شغلی و تحصیلی آنها در دوره پیش از بیماری تغییر زیادی نمی‌کند که نشان‌دهنده روایی این آزمون نیز بوده است. در این مورد پاسخنامه و دفترچه آزمون در اختیار آزمودنی قرار می‌گرفت،دستورالعمل آزمون و شیوه کار او توضیح داده می‌شد و پنچ مورد از پرسشها را نیز در حضور آزمونگر انجام می داد تا از شیوه درست کار او اطمینان حاصل (1)- O,leary (2)- Rusch (3)- Guastello جدول 1-ویژگیهای جمعیت شناختی آزمودنیهای پژوهش بر حسب جنس و سطح تحصیلات (به تصویر صفحه مراجعه شود) گردد و سپس به او یادآوری می‌گردید که برای تکمیل آزمون 60 دقیقه وقت دارد و او به تنهایی آزمون را ادامه می داد. از آنجا که آزمون ریون به عنوان ملاک خارجی برای تعیین نمره هوشی به کار رفته است،با محاسبه رگرسیون خطی میان نمرات خام آزمونهای مهک و ریاضی فرمول پیش‌بینی بهره هوشی آنها بدست آمد این فرمولها شرح زیر می‌باشند. به‌طورکلی این بررسی نشان داد که همبستگی چشمگیری میان شیوه درست خواندن واژه‌های به کار گرفته شده در آزمون مهک و هوش جاری فرد وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.