Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه با اختلال یادگیری در پسران 12 - 7 ساله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (5 صفحه - از 32 تا 36)

کلیدواژه ها : اختلال یادگیری ،اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه ،مقیاس درجه‌بندی و الدین کانرز

کلید واژه های ماشینی : اختلال بیش‌فعالی همرا‌ه با نقص ،اختلال بیش فعالى همرا‌ه ،بیش‌فعالی همرا‌ه با نقص توجه ،اختلال ،فعالى همرا‌ه با نقص توجه ،نقص توجه با اختلال یادگیری ،کودکان ،اختلال یادگیری ،نقص توجه و اختلال یادگیری ،نقص توجه و اختلال یادگیرى ،اختلال یادگیرى ،روابطه میان اختلال بیش‌فعالی همرا‌ه ،اختلال یادگیرى گروه کودکان مبتلا ،میان اختلال بیش فعالى ،پسر مبتلا به اختلال بیش‌فعالی ،کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی ،کودک پسر مبتلا به اختلال ،بیمار ،اختلال یادگیری در پسران ،کودکان مبتلا به اختلال ،مقیاس ،اختلالهاى روانپزشکى کودکان ،روابطه میان اختلال بیش ،بررسى مبتلا به اختلال یادگیرى ،بررسى روابطه میان اختلال بیش ،بررسی روابطه میان اختلال بیش‌فعالی ،نقص توجه با اختلال یادگیرى ،روانپزشکى کودکان ،سن ،پژوهش

هدف:اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و ناتوانی یادگیری از مهمترین اختلالهای روانپزشکی کودکان می‌باشند و در بسیاری از موارد با هم در بیمار دیده می‌شوند.این پژوهش به منظور بررسی روابطه میان اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و اختلال یادگیری انجام شده است.روش:30 کودک پسر مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه که‌ بیماری در آنها توسط متخصص روانپزشکی کودکان بر اساس معیارهای DSM-IV تشخیص داده شده بود و 30 کودک سالم‌ که از نظر ویژگیهای فرهنگی-اقتصادی و سن با کودکان گروه بیمار همسان بودند مورد بررسی قرار گرفتند و با یکدیگر مقایسه‌ شدند.از مقیاس و الدین کانرز به عنوان بهترین ابزار درجه‌بندی شده قابل دسترس برای سنجش اختلال یادگیریب استفاده‌ شد.داده‌های پژوهش به کمک روشهای آماری توصیفی و آزمون آماری t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان دادند که 13 نفر از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه(3/43%)و 3 نفر از کودکان عادی(96/9%)مبتلا به اختلال یادگیری بودند و تفاوت دو گروه از نظر ابتلا به اختلال یادگیری معنی‌دار بود.

خلاصه ماشینی:

"روش:30 کودک پسر مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه که بیماری در آنها توسط متخصص روانپزشکی کودکان بر اساس معیارهای DSM-IV تشخیص داده شده بود و 30 کودک سالم که از نظر ویژگیهای فرهنگی-اقتصادی و سن با کودکان گروه بیمار همسان بودند مورد بررسی قرار گرفتند و با یکدیگر مقایسه شدند. (1)- moldin (2)-( diagnostic and statistical manual of mental disorders(DSMIV (3)- learning disorder (4)- dyslexia (5)- beitchman (6)- young (7)- lewis (8)- denckla روش آزمودینهای پژوهشی را 30 پسر 12-7 ساله که در سال 1378 به مطب روانپزشکان کودک و درمانگاه روانپزشکی کودک و نوجوان بیمارستان روزبه مراجعه کرده و بر پایه معیارهای تشخیصی DSM-IV و مقیاس کانرز فرم و الدین و معلم‌داری اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه تشخیص داده شده بودند،تشکیل داده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.