چکیده:
سواد اطلاعاتی اصطلاحی است که از مدت ها قبل توسط کتابداران و سایر گروه ها به کار گرفته شده است. باید توجه کرد که واژه «سواد» عام تر از سواد اطلاعاتی است و سواد انواع مختلفی دارد. از بین آن ها در این کتاب به سه نوع سواد شامل سواد اطلاعاتی، سواد علمی و سواد دانشگاهی بیشتر توجه شده است. سواد اطلاعاتی خود مسیر پر پیچ و خمی را در طول تاریخ طی کرده است و درباره آینده آن نیز گمانه زنی هایی صورت می گیرد. کتابی که نقد آن را پیش رو دارید، ضمن توجه به زمینه تاریخی سواد اطلاعاتی تلاش می کند، آینده سواد اطلاعاتی را در پرتو تحولات فناوری، به ویژه ارتباط آن با حوزه پژوهش 2 ترسیم کند و پیوند قوی تری بین سواد اطلاعاتی و پژوهش 2 برقرار سازد.
خلاصه ماشینی:
"0 and the Future of Information Literacy, Tibor Koltay, Sonja Spiranec and Laszlo Z.
آن چـه در میـان ایـن تحـولات مـورد توافـق می باشـد، ایـن اسـت کـه سـواد اطلاعاتـی در محیط هـای جدیـد نیـز همـواره بایـد در خدمـت پژوهـش باشـد و بـه پژوهش گـران در انجـام امـور پژوهشـی در محیط اطلاعاتـی نویـن کمـک کند.
به عنـوان مثـال اوکلند٢ (٢٠١٢) معتقـد اسـت ، همان گونـه کـه زیـر سـاخت های پژوهشـی در حـال تغییـر و دگرگونـی هسـتند، سـواد اطلاعاتـی توجـه بیشـتری را بـه خـود جلـب می کنـد؛ زیـرا پژوهش گـران بایـد قـادر باشـند کـه در محیـط جدیـد بـه پژوهـش بپردازنـد.
تمـام این تحـولات در متون به ثبـت رسـیده اسـت ؛ به عنـوان مثال گیلتـون ١٤ (٢٠١١، نقل شـده در صفحـۀ ١١٥ همین کتـاب ) دربـارة تفـاوت بین راهنمای کتاب شـناختی و سـواد اطلاعاتی اظهـار می دارد که «سـواد اطلاعاتـی ، قابلیت هـا و توانایی هـای راهنمـای کتاب شـناختی را کامـل می کنـد.
هـر چنـد نویسـندگان معتقدنـد علی رغـم ایـن تغییرات ، بسـیاری از مدل های سـواد اطلاعاتـی در زمانـی منتشـر شـد کـه هنـوز رسـانه های اجتماعـی مجـازی و نهضـت دسترسـی آزاد شـکل نگرفتـه بودنـد و مربـوط بـه زمانی بود کـه تصور می شـد اطلاعات حالـت اسـتاتیک دارد، امـا پـس از خلـق رسـانه های اجتماعـی ، اطلاعات حالت سـیال و جمعـی پیـدا کرده اسـت .
نویسـندگان تـلاش کرده انـد، ضمن اشـاره بـه تحـولات تاریخی از راهنمـای کتاب شـناختی در دهـۀ ٧٠ میـلادی گرفتـه تـا شـکل گیری شـبکه های اجتماعـی امـروز، رونـد تحـولات مربـوط بـه سـواد اطلاعاتـی را از جنبه هـای مختلـف تحلیـل و بررسـی کننـد و پیونـدی بیـن فعالیت هـای تاریخـی و امـروز کتابـداران برقرار سـازند."