چکیده:
شبكه هاي اجتماعي تحقيقاتي به عنوان ابزاري قابل استفاده جهت معرفي، برقراري ارتباط، اشتراك دانش تخصصي و تجارب و مديريت توليدات علمي محققان هستند. رشد روزافزون شبكه هاي اجتماعي تحقيقاتي و گستردگي خدمات اين نوع رسانه ها و نقشي كه در توسعه و تسهيل فعاليت هاي علمي و پژوهشي محققان دارد، باعث شده بسياري از پژوهشگران به عضويت و ايجاد پروفايل تخصصي در اين شبكه ها، تمايل داشته باشند. اين پژوهش به روش كتابخانه اي و با هدف معرفي شبكه هاي اجتماعي تحقيقاتي و قابليت هاي آن ها انجام شده است. بعد از مطالعه و بررسي متون مشخص شد، ريسرچ گيت، آكادميا و مندلي به عنوان مهم ترين شبكه هاي اجتماعي تحقيقاتي معرفي شده اند. از مهم ترين قابليت هاي شبكه هاي اجتماعي تحقيقاتي مي توان به قابليت تعيين هويت، شناسايي ساير محققان، تعامل و برقراري ارتباط، انتشار اطلاعات، اشتراك اطلاعات، جستجوي اطلاعات، مديريت اطلاعات، روزآمد نگه داشتن محقق، ارزيابي فعاليت هاي پژوهشي و تنظيمات شبكه اشاره كرد. بنابراين شبكه هاي اجتماعي تحقيقاتي، شيوه هاي كار پژوهشگران را دگرگون ساخته اند ، فرايند اشتراك گذاري دانش را تسريع بخشيده و الگوهاي جديد تعاملات و ارتباطات علمي را ايجاد كرده اند.
communication, sharing knowledge and experiences and scientific
production management of researchers. The growth of social research
networks and the extent of this type of media and its role in the development
and facilitate of scientific services and research activities, led
many researchers to join and create specialized profiles in these networks.
This study used library method and aimed to introduce social research
networks and their capabilities. After study and review literature
we found, Research gate, academia and Mendel’s are most important
social networks. Some most important features of social research network
are ability to self-identification, identify other researchers, interaction
and communication, dissemination of information, information
sharing, information search, information management, keeping up to
date research, evaluation research activities and network settings. Thus,
social research network has changed the researchers work practices,
accelerated the process of sharing knowledge and created new patterns
of scientific interaction and communication.
خلاصه ماشینی:
"بولینگـر و همـکاران (٢٠١٠، ص٣)، بـا اسـتفاده از تعریـف بویـد و الیسـون (٢٠٠٧) کـه سـه ویژگی شـبکه های اجتماعی را شناسـایی ، ارتباطـات و اطلاعات معرفی کرده انـد و بـا درنظرگرفتـن جنبۀ کاربردی همکاری که با محققان مرتبط اسـت ، سـایت شـبکه های اجتماعـی تحقیقاتـی ١٧ را این گونـه تعریف کرده اند: خدمـات مبتنی بر وب که بـه محققـان اجـازه می دهـد یـک پروفایـل همگانی یـا نیمه همگانـی درون یک سیسـتم محدود بسـازند (شناسـایی )، فهرسـتی از سـایر محققان که با آن ها وابسـتگی و ارتباطات مشـترک دارنـد ایجـاد کننـد (ارتباطـات )، اطلاعـات را بـا دیگـر محققان در سیسـتم به اشـتراک بگذارنـد (اطلاعـات ) و بـا سـایر محققـان ، سیسـتم همـکاری مشـترک داشـته باشـند (همـکاری ).
براسـاس مطالعـۀ بتولـی (آ١٣٩٢: ٦١-٦٦) و مشـاهده و بررسـی شـبکۀ اجتماعـی تحقیقاتـی ریسـرچ گیت ، برخـی از قابلیت هـا و ویژگی هـای مهـم و کاربـردی این شـبکه بـه شـرح زیر اسـت : پروفایـل تخصصـی محقـق : معرفـی محقـق ، بیـان تجـارب و تألیفـات پژوهشـی و بارگـذاری تألیفـات در پروفایـل کـه شـامل مقاله هـای مجله هـا، مقاله هـای کنفرانس ها، اطلاعـات خـام ، نتایـج منفـی پژوهـش و همچنیـن پژوهش هـای ناتمـام اسـت .
نتیجه گیری مـرور نوشـتارها نشـان داد، قابلیت هـای شـبکه های اجتماعـی تحقیقاتـی در ١٠ گـروه کلـی ماننـد: تعییـن هویـت محقق ، شناسـایی سـایر محققان ، تعامـل و برقـراری ارتباط ، انتشـار اطلاعـات ، اشـتراک اطلاعـات ، جسـتجوی اطلاعـات ، مدیریـت اطلاعـات ، منابـع و اسـتنادات ، اطلاع رسـانی شـبکه و روزآمـد نگه داشـتن محقـق ، شـاخص اندازه گیـری فعالیت هـای پژوهشـی محققـان و تنظیمـات شـبکه تقسـیم بندی شده اسـت ."