Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر رویکردهای نوین در یادگیری حسی آیات قرآن کریم

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (8 صفحه - از 68 تا 75)

کلیدواژه ها :

قرآن ،یادگیری ،مرور ذهنی ،حافظه ضمنی ،راه‌اندازی

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، حافظه، آزمون، آزمون کتبى اول، دانش‌آموزان، روش سنتى آموزش، پردازش اطلاعات، گروه گواه، آموزش، یادگیرى

هدف:برای از میان برداشتن مشکلات یادگیری آیات قرآن کریم با توجه به اینکه رمزبندی این اطلاعات(آیه‌ها)در چرخهء واج‌شناختی و بازیابی آنها به وسیله راه‌اندازی در حافظه ضمنی صورت می‌گیرد،با استفاده از بهینه‌سازی ابزار یادگیری اطلاعات مورد نظر بررسی حاضر انجام گردیده است.روش:طی یک بررسی آزمایشی 120 دانش‌آموز پسر،دردو گروه آزمایشی(60 نفر)و گواه(60 نفر)مورد بررسی قرار گرفتند.آزمودنیهای پژوهش در گروه سنی 15 و 16 ساله و در کلاس اول دبیرستان مشغول تحصیل بوده‌اند.آزمودنیهای گروه آزمایش به شیوه یادگیری نوین و آزمودنیهای گروه گواه به‌ شیوه سنتی 21 آیه برگزیده شده را فرا گرفته و حفظ کرده‌اند.آن گاه طی دو آزمون کتبی ویک آزمون شفاهی میزان یادآوری‌ آنها مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت.پس از اجرای نخستین آزمون کتبی دانش‌آموزان بر حسب میزان پاسخهای صحیح در سه گروه ضعیف،متوسط و قوی قرار گرفتند.نتیجه:نتایج آزمون کتبی اول و دوم به وسیله آزمون مجذور خی تفاوت معنی‌ داری در دو گروه نشان داد.همچنین نتیجه به دست آمده به وسیله آزمون رگرسیون لجستیک چند جمله‌ای در آزمون کتبی اول‌ و دوم نشان داد در صورتی که فردی از نظر سنجشهای اولیه ضعیف باشد و با روش جدید مورد آموزش قرار بگیرد،به‌ ترتیب 88و 67 برابر بیشتر شانس ارتقاء به سطح قوی را خواهد داشت تا فردی که با روش سنتی آموزش ببیند.

خلاصه ماشینی:

"بررسی تأثیر رویکردهای نوین در یادگیری حسی آیات قرآن کریم مهندس احمد جمالی* ،دکتر حمید جمالی** ،دکتر حسن عشایری*** ، دکتر محمد مهدی اصفهانی**** ،علیرضا نیک‌بخت نصرآبادی***** چکیده هدف:برای از میان برداشتن مشکلات یادگیری آیات قرآن کریم با توجه به اینکه رمزبندی این اطلاعات(آیه‌ها)در چرخۀ واج‌شناختی و بازیابی آنها به وسیله راه‌اندازی در حافظه ضمنی صورت می‌گیرد،با استفاده از بهینه‌سازی ابزار یادگیری اطلاعات مورد نظر بررسی حاضر انجام گردیده است. همچنین نتیجه به دست آمده به وسیله آزمون رگرسیون لجستیک چند جمله‌ای در آزمون کتبی اول و دوم نشان داد در صورتی که فردی از نظر سنجشهای اولیه ضعیف باشد و با روش جدید مورد آموزش قرار بگیرد،به ترتیب 88و 67 برابر بیشتر شانس ارتقاء به سطح قوی را خواهد داشت تا فردی که با روش سنتی آموزش ببیند. (به منظور آشنایی با جزییات روش مورد نظر با نویسنده اول مکاتبه شود) آزمون نهایی شامل 7 پرسش بود که در گروه گواه از شماره‌ها و در گروه آزمایش،از واژه‌های پیش‌ساخته برای (1)- priming یادآوری استفاده شد و از دانش‌آموزان گروه آزمایش خواسته شد که آیات مربوط به هر شماره را به کمک واژه‌های همراه با آیات مربوط به آنها بازیابی نموده و بنویسند. همچنین با توجه به محدودیت وقت دانش‌آموزان برای آموزش و یادگیری در پژوهش حاضر پیشنهاد می‌شود حجم آیات مورد آموزش بیشتر شده تا بررسی مقایسه دو روش سنتی و نوین در حجم بالاتر مواد آموزشی نیز،انجام شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.