Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر رویکردهای نوین در یادگیری حسی آیات قرآن کریم

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛ ؛

تابستان و پاییز 1380 - شماره 25 و 26 علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت) (8 صفحه - از 68 تا 75)

کلیدواژه ها : یادگیری ،مرور ذهنی ،حافظه ضمنی ،راه‌اندازی ،قرآن

کلید واژه های ماشینی : آیات قرآن ،یادگیری حسی آیات قرآن ،یادگیری آیات قرآن ،آزمودنیهای پژوهش در گروه ،گروه آزمایشی ،آزمودنیهای گروه آزمایش ،گروه آزمایش ،آزمایشی ،روش سنتی ،روش سنتی آموزش ،نوین ،آزمون کتبی ،شیوه یادگیری نوین ،حافظه‌ی ضمنی ،شیوه یادگیری ،یادگیری آیات ،آزمودنیهای گروه ،آزمودنیهای ،ضعیف ،شیوه سنتی ،روش جدید مورد آموزش ،آزمودنیهای گروه گواه ،گروه گواه در آزمون ،آزمودنیهای پژوهش ،گواه در آزمون کتبی ،گروه ضعیف ،سطح قوی ،آموزش قرار بگیرد ،روش نوین ،ارتقا به سطح قوی

هدف:برای از میان برداشتن مشکلات یادگیری آیات قرآن کریم با توجه به اینکه رمزبندی این اطلاعات(آیه‌ها)در چرخهء واج‌شناختی و بازیابی آنها به وسیله راه‌اندازی در حافظه ضمنی صورت می‌گیرد،با استفاده از بهینه‌سازی ابزار یادگیری اطلاعات مورد نظر بررسی حاضر انجام گردیده است.روش:طی یک بررسی آزمایشی 120 دانش‌آموز پسر،دردو گروه آزمایشی(60 نفر)و گواه(60 نفر)مورد بررسی قرار گرفتند.آزمودنیهای پژوهش در گروه سنی 15 و 16 ساله و در کلاس اول دبیرستان مشغول تحصیل بوده‌اند.آزمودنیهای گروه آزمایش به شیوه یادگیری نوین و آزمودنیهای گروه گواه به‌ شیوه سنتی 21 آیه برگزیده شده را فرا گرفته و حفظ کرده‌اند.آن گاه طی دو آزمون کتبی ویک آزمون شفاهی میزان یادآوری‌ آنها مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت.پس از اجرای نخستین آزمون کتبی دانش‌آموزان بر حسب میزان پاسخهای صحیح در سه گروه ضعیف،متوسط و قوی قرار گرفتند.نتیجه:نتایج آزمون کتبی اول و دوم به وسیله آزمون مجذور خی تفاوت معنی‌ داری در دو گروه نشان داد.همچنین نتیجه به دست آمده به وسیله آزمون رگرسیون لجستیک چند جمله‌ای در آزمون کتبی اول‌ و دوم نشان داد در صورتی که فردی از نظر سنجشهای اولیه ضعیف باشد و با روش جدید مورد آموزش قرار بگیرد،به‌ ترتیب 88و 67 برابر بیشتر شانس ارتقاء به سطح قوی را خواهد داشت تا فردی که با روش سنتی آموزش ببیند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.