Skip to main content
فهرست مقالات

کارکرد عصب شناختی کودکان دارای نارسائیهای ویژه یادگیری و مقایسه آن با کودکان عادی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (7 صفحه - از 85 تا 91)

کلیدواژه ها :

کودکان ،مهارتهای حرکتی ،کارکرد عصب‌شناختی ،نارسائیهای یادگیری

کلید واژه های ماشینی : کودکان، آزمون رشد حرکتى لینکلن، مهارتهاى حرکتى، مشکلات یادگیرى در ریاضیات، دانش‌آموزان، مهارتهاى حرکتى درشت، حرکتی، مهارتهاى حرکتى درشت دانش‌آموزان، حرکتى، بررسى مهارتهاى حرکتى دانش‌آموزان

هدف:در این پژوهش مهارتهای حرکتی و شیوه کارکرد سیستم عصبی کودک مورد بررسی قرار گرفته است.از آنجا که‌ ابتدایی‌ترین پاسخهای رفتاری کودک از نوع حرکتی است و حرکت از فعالیتهای بازتابی آغاز گردیده،با رشد و تکامل دستگاه‌ اعصاب مرکزی پیچیده‌تر شده و به مراکز بالاتر عصبی مرتبط می‌شود،بررسی وضعیت حرکتی کودک،ما را از شیوه کارکرد عصبی او آگاه خواهد نمود.روش:در این بررسی چگونگی عملکرد سیستم عصبی 20 نفر دانش‌آموزان پسر دارای‌ نارساییهای ویژه یادگیری ریاضیات و 20 نفر دانش‌آموزان عادی پسر پایه‌های سوم و چهارم ابتدایی شهر تهران به کمک‌ آزمون هوشی ریون کودکان،آزمون تشخیص اختلالات یادگیری ریاضیات و آزمون رشد حرکتی لینکلن-اوزرتسکی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.داده‌های پژوهش به کمک ضریب همبستگی و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها:یافته‌های پژوهش نشان داد که عملکرد مهارتهای حرکتی کلی دانش‌آموزان عادی بهتر از دانش‌آموزان دارای‌ مشکلات یادگیری در ریاضیات است.همچنین مهارتهای حرکتی درشت و ظریف و هماهنگی حرکتی،سرعت حرکتی و تعادل ایستای دانش‌آموزان عادی بهتر از مهارتهای یاد شده در دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری در ریاضیات بوده است.

خلاصه ماشینی:

"کارکرد عصب‌شناختی کودکان دارای نارسائیهای ویژه یادگیری و مقایسه آن با کودکان عادی اسماعیل زارعی زوارکی* چکیده هدف:در این پژوهش مهارتهای حرکتی و شیوه کارکرد سیستم عصبی کودک مورد بررسی قرار گرفته است. روش:در این بررسی چگونگی عملکرد سیستم عصبی 20 نفر دانش‌آموزان پسر دارای نارساییهای ویژه یادگیری ریاضیات و 20 نفر دانش‌آموزان عادی پسر پایه‌های سوم و چهارم ابتدایی شهر تهران به کمک آزمون هوشی ریون کودکان،آزمون تشخیص اختلالات یادگیری ریاضیات و آزمون رشد حرکتی لینکلن-اوزرتسکی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. به‌طور کلی بررسیهای یاد شده نشان دهنده نارسایی در مهارتهای حرکتی در کودکان دارای نارساییها و مشکلات یادگیری است و از آنجا که میان عملکرد دستگاه عصبی کودک و شیوه انجام مهارتهای حرکتی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و یکی از نظریه‌های مهم در زمینه نارساییهای ویژه یادگیری،نظریه ضایعات خفیف مغز و برتری جانبی مغزی است(زارعی زوارکی،1365)،می‌توان گفت که گروهی از کودکان دارای نارساییهای یادگیری از نظر کارکرد دستگاه عصبی با مشکل روبرو هستند. نمودار 1-مقایسه میانگین مجموع نمرات مقوله‌های مختلف حرکتی آزمون رشد حرکتی لینکلن-اوزرتسکی گروه یک (دانش‌آموزان عادی)و گروه دو(دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری در ریاضیات) (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث اگرچه پژوهشهای کمی درباره نارسائیهای یادگیری در ریاضیات انجام شده،اما پژوهشهای انجام شده در این زمینه نارسایی عملکرد مهارتهای ادراکی-حرکتی دانش‌آموزان دارای اختلالهای یادگیری را تأیید کرده‌اند (سیف نراقی و نادری،1374). بررسی مهارتهای حرکتی دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری در ریاضیات و مقایسه آن با دانش‌آموزان عادی پسر پایه سوم و چهارم مقطع ابتدایی شهر تهران سال تحصیلی 75-74."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.