Skip to main content
فهرست مقالات

کارکرد عصب شناختی کودکان دارای نارسائیهای ویژه یادگیری و مقایسه آن با کودکان عادی

نویسنده: ؛

تابستان و پاییز 1380 - شماره 25 و 26 علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت) (7 صفحه - از 85 تا 91)

کلیدواژه ها : کودکان ،مهارتهای حرکتی ،کارکرد عصب‌شناختی ،نارسائیهای یادگیری

کلید واژه های ماشینی : مشکلات یادگیری در ریاضیات ،مهارتهای حرکتی ،مهارتهای حرکتی درشت ،نارساییهای ویژه یادگیری ،مهارتهای حرکتی کلی دانش‌آموزان ،حرکتی کلی دانش‌آموزان عادی ،یادگیری در ریاضیات ،نارساییهای ویژه یادگیری ریاضیات ،عملکرد مهارتهای حرکتی کلی ،مشکلات یادگیری ،اختلالهای یادگیری ،مهارتهای حرکتی درشت دانش‌آموزان ،عادی ،آزمون هوشی ریون کودکان ،کودکان عادی ،آزمون رشد حرکتی ،دانش‌آموزان عادی ،دانش‌آموزان عادی پسر ،آزمون هوشی ،یادگیری ریاضیات ،مهارتهای هماهنگی حرکتی دانش‌آموزان ،آزمون تشخیص اختلالات یادگیری ،مهارتهای حرکتی دانش‌آموزان ،دستگاه عصبی ،دانش‌آموزان عادی مورد بررسی ،بررسی وضعیت حرکتی کودک ،ابتدایی ،مهارتهای حرکتی و شیوه کارکرد ،حرکتی دانش‌آموزان عادی ،پسر پایه‌های سوم

هدف:در این پژوهش مهارتهای حرکتی و شیوه کارکرد سیستم عصبی کودک مورد بررسی قرار گرفته است.از آنجا که‌ ابتدایی‌ترین پاسخهای رفتاری کودک از نوع حرکتی است و حرکت از فعالیتهای بازتابی آغاز گردیده،با رشد و تکامل دستگاه‌ اعصاب مرکزی پیچیده‌تر شده و به مراکز بالاتر عصبی مرتبط می‌شود،بررسی وضعیت حرکتی کودک،ما را از شیوه کارکرد عصبی او آگاه خواهد نمود.روش:در این بررسی چگونگی عملکرد سیستم عصبی 20 نفر دانش‌آموزان پسر دارای‌ نارساییهای ویژه یادگیری ریاضیات و 20 نفر دانش‌آموزان عادی پسر پایه‌های سوم و چهارم ابتدایی شهر تهران به کمک‌ آزمون هوشی ریون کودکان،آزمون تشخیص اختلالات یادگیری ریاضیات و آزمون رشد حرکتی لینکلن-اوزرتسکی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.داده‌های پژوهش به کمک ضریب همبستگی و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها:یافته‌های پژوهش نشان داد که عملکرد مهارتهای حرکتی کلی دانش‌آموزان عادی بهتر از دانش‌آموزان دارای‌ مشکلات یادگیری در ریاضیات است.همچنین مهارتهای حرکتی درشت و ظریف و هماهنگی حرکتی،سرعت حرکتی و تعادل ایستای دانش‌آموزان عادی بهتر از مهارتهای یاد شده در دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری در ریاضیات بوده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.