Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به تعامل فقه و تربیت با تأکید بر نقش فقه در تربیت

نویسنده:

ISC (11 صفحه - از 39 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : فقه، تربیت، احکام، انسان، تعلیم و تربیت، اسلامی، تعامل فقه و تربیت، تعامل، متربی، کودک، پرورش، تکالیف، نقش فقه در تربیت، محتوا، احکام فقهی، تأثیر، الزامی، اصل، واجبات، تأثیر فقه، احکام شرعی، آموزش، والدین، تأثیر فقه در ابعاد تربیت، نقش، فقه و احکام فقهی، تأثیر فقه در اصول تربیت، فقه بخشی از محتوای تربیت، اصل تربیتی، تأثیر فقه در اهداف تربیت

خلاصه ماشینی: "این اصل تربیتی نیز در فقه مورد توجه قرار گرفته و با بررسی مجموعه فقه معلوم می‌شود که شارع دو نوع برخورد با احکام فقهی داشته است: در ارتباط با احکام الزامی یعنی واجبات و محرمات در شرایط عادی و معمولی بسیار سخت گیر است وانعطافی از خود نشان نمی‌دهد، اما در مواجهه با احکام غیر الزامی بسیار آسان‌گیر و انعطاف‌پذیر است. (22) وجود این همه احکام فلسفه تربیتی دارد و آن این‌که ورود کودکان به مرحله جدیدی که به یک‌باره کلیه احکام الزامی اعم از واجبات و محرمات درباره آنان حتمیت می‌یابد مستلزم برخی مشقت‌ها و سختی‌ها نسبت به آنان است و همین امر چه بسا سبب تکلیف گریزی و سهل‌انگاری آنان نسبت به احکام شرعی گردد، از این‌رو برای پیشگیری از این وضعیت، در فقه احکامی برای کودکان وضع شده است و بدون آن‌که الزام و اجباری بر کودکان باشد آنان به انجام این احکام تشویق می‌شوند تا نوعی تمرین و آماده‌سازی برای آنان به حساب آید و در پرتو این تمرین با تکلیف آشنا شده و به تدریج به انجام آن‌ها عادت نمایند و هنگام بلوغ به آسانی به احکام الزامی تن دهند و به وظایف شرعی خود عمل نمایند. با اندک تأملی در محتوا و ماهیت فقه آشکار می‌شود که تأثیر تربیتی فقه در محتوای تربیت به دو شکل قابل بررسی است: نخست آن‌که، کل فقه بخشی از محتوای تربیت در جامعه اسلامی به شمار آید؛ یعنی آموزش احکام فقهی و کیفیت عمل به آن‌ها از جمله محتوا و مواد آموزشی، چه در نظام تعلیم و تربیت رسمی و چه غیر آن می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.