چکیده:
هدف: هدف مقاله حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در میان کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس بر اساس تلفیقی از مدلهای تبادل اجتماعی و پذیرش فناوری اطلاعات و تبیین مدل پیشبینی رفتار آنها است.
روش: روش پژوهش از نوع کاربردی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جهت تعیین روایی از روایی محتوایی و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار لیزرل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان فارس میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی-طبقهای، 180 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که اکثر متغیرهای مدل تلفیقی تبادل اجتماعی و پذیرش فناوری اطلاعات بر تسهیم دانش موثرند و دارای رابطه علی بودند. برنامههای آموزشی و مشاورهای مختلف و تناسب فناوری- شغل این فرصت را به وجود میآورد تا یک نوع فناوری بیشتر استفاده شود و عملکرد کتابداران بهبود یابد. وجود اعتماد متقابل میان کتابداران و سازمان و ایجاد تفکر ذهنی مثبت در ذهن کتابداران موجب بهبود ذهنیت آنها نسبت به فعالیتها و پیچیدگیهای استفاده از سیستم تسهیم دانش میشود.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت تسهیم دانش به عنوان اساسیترین کارکرد و مهمترین چالش مدیریت دانش، ارائه عوامل مؤثر و مدل عِلی پیشبینی آن امری ضروری قلمداد میگردد.
Purpose: The present paper aims to investigate factors affecting knowledge-sharing among Fars Province public libraries’ librarians in terms of combina-tion of models Social Exchange and Technology Acceptance Model (TAM) and introducing a model of predicting their behavior.
Research Methodology: The research is of practical type، and questionnaire has been used as the data gathering tool. Content validity has been used in order to determine the measurement tool validity and Lisrel software pack-age has been used for data analysis. The statistical population of the research includes 180 librarians working in Fars Province’s public libraries and select-ed using stratified random sampling method.
Results revealed that most of variable model Social Exchange and Technology Acceptance Model on knowledge-sharing are effect and a casual relationship. Education and consultation programs improve employees’ performance.These should be designed based on employees’ ability and type of activity. The technology-job proportionality provides the opportunity to make more use of a technology thus improving the user’s performance. Existence of mutual trust between the employees and the organization، on the other hand، causes both sides to tend more to make knowledge-sharing. Creation of positive mental thinking in employees’ minds has improved their mentality towards their activities and complexities of their use of knowledge-sharing system، at the same time، increasing job effectiveness and speed of doing duties.
Conclusion: Considering the importance of knowledge-sharing as the most fundamental function and the most important challenge of knowledge man-agement، the current work presents a casual model for predicting the factors affecting knowledge-sharing in public libraries.
خلاصه ماشینی:
Jen and Wen از این رو پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر تسهیم دانش بین کتابداران کتابخانه های عمومی استان فارس پرداخته است .
بررسی رابطه بین متغیر تناسب فناوری شغل با متغیرهای سهولت ادراک شده ، سودمندی ادراک شده ، نگرش به تسهیم دانش و قصد تسهیم دانش .
در این پژوهش برای بررسی اثرات مستقیم متغیرهای تناسب فناوری شغل ، اعتمـاد، هنجـار ذهنـی، سهولت ادراک شده ، سودمندی ادراک شده ، ادراک از کنترل رفتاری، نگرش به تسهیم دانـش و قصـد تسهیم دانش بر یکدیگر و بر رفتار تسهیم دانش در کتابخانه های عمومی یک مدل فرضی (شـکل ١) بـر اساس پیشینۀ نظری و تجربی طراحی شده است .
نتایج فرضیه اول پژوهش نشان داد که اثر مستقیم تناسب فناوری شغل بر سهولت ادراکشده و نگرش به تسهیم دانش تأیید و در رابطه با اثر مستقیم این متغیر بر سودمندی ادراکشـده و قصـد تسهیم دانش تأیید نشد.
نتایج فرضیه دوم پژوهش نشان داد که اثر مستقیم اعتماد بر سـهولت ادراک شـده و سـودمندی ادراک شده تأیید و در رابطه با اثر مستقیم این متغیر بر نگرش به تسهیم دانش و قصد تسهیم دانش تاییـد نشد.
نتایج فرضیه سوم نشان داد که اثـر مسـتقیم هنجـار ذهنـی بـر سـهولت ادراک شـده ، سـودمندی ادراک شده و ادراک از کنترل رفتاری تأیید و در رابطه با اثر مستقیم این متغیر بر نگرش به تسهیم دانش و قصد تسهیم دانش تأیید نشد.
نتایج فرضیه پنجم نشان داد که اثر مستقیم سودمندی ادراک شـده بـر نگـرش بـه تسـهیم دانـش تأیید و در رابطه اثر مستقیم این متغیر بر قصد تسهیم دانش تأیید نمیگـردد.