Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر والدین بر رشد اخلاقی کودکان

نویسنده:

مترجم:

(7 صفحه - از 85 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : کودکان ،رشد اخلاقی کودکان ،والدین ،تأثیر والدین بر رشد اخلاقی ،اجتماعی ،نظریه حیطه اجتماعی ،تخلفات ،والدین مقررات اخلاقی و سنتی ،آدمیان ،نظام اخلاقی ،عاطفی ،رفتار ،مقررات سنتی و نظام اخلاقی ،بزرگسالان ،مقررات اخلاقی ،سنتی ،فهم والدین از مقررات اجتماعی ،فهم کودکان از مقررات اجتماعی ،عاطفه ،رشد اخلاقی کودکان نقش ،ارزیابی ،تبیین دلایل وضع مقررات اخلاقی ،نقش والدین در رشد اخلاقی ،تأثیر ،تخلفات اخلاقی ،فهم ،مقررات اخلاقی و پاسخ ،مقررات اجتماعی ،تجارب ،فهم نظریه حیطه اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"مترجم هرچند دانشمندانی که در باب جامعه‌پذیری نظریه‌پردازی کرده‌اند اعتقاد دارند درونی‌سازی امور اخلاقی Moral internalization)) اصولا ریشه در تأثیر والدین بر کودکان دارد که از طریق اقدامات والدینی، راهکارهای تنبیهی و سایر شیوه‌هایی که والدین انتخاب می‌کنند صورت می‌گیرد، اما نظریه‌پردازان ساختار ـ تحولی (Structural - developmental) معتقدند ماهیت سلسله مراتبی که بین والدین و فرزندان وجود دارد، رشد اخلاقی کودکان را شکل می‌دهد. بدین ترتیب در ادامه، حیطه دانش اجتماعی به صورت خلاصه بیان خواهد شد، سپس دو گزاره ذیل درباره نقش والدین به دقت مورد بررسی قرار خواهند گرفت: اولا، این سخن مطرح شده که واکنش‌های والدین که ماهیت عاطفی دارد، احتمالا بستر را برای رشد اخلاقی کودکان آماده می‌کند. مطالعات شهودی واکنش در برابر تخلفات نشان داده است که مادران (و سایر بزرگسالان) به صورت طبیعی تبیین‌های خود را با ماهیت جرایم هماهنگ می‌کنند و به ندرت بر این موضوع تأکید دارند که این عملکرد چگونه پی‌آمدی برای دیگران دارد و در واکنش به تخلفات اجتماعی نیز دلیلی اقامه نمی‌کنند. نتایج خلاصه این‌که: والدین برای جلوگیری از رفتارهای خلاف اخلاق و آموزش دادن و واکنش نشان دادن نسبت به امور غیرقانونی نقش مهمی ایفا می‌کنند و به دلیل وابستگی عاطفی به کودکان خود، منبع تجارب اجتماعی آنان به حساب می‌آیند که در نهایت همین تجارب به شکل‌گیری مقولات اخلاقی طی دوران کودکی و بزرگ‌سالی منجر می‌شود. نکته پایانی این‌که هرچند برای آزمودن گزاره‌هایی که در این مقاله بیان شد، باید تحقیقات بیش‌تری انجام گیرد، اما نظریه حیطه اجتماعی نقش مثبت والدین در رشد اخلاقی کودکان را از جهت سازنده بودن مورد تردید قرار می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.