Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه سیاست(1)؛ مفهوم شناسی و روش شناسی

مصاحبه شونده: ؛

زمستان 1385 - شماره 14 (18 صفحه - از 11 تا 28)

کلیدواژه ها : کلام سیاسی ،علم سیاست ،فلسفه سیاسی ،فلسفه سیاسی اسلام ،مبادی تصوری ،مبادی تصدیقی

کلید واژه های ماشینی : فلسفه سیاسی ،فلسفه سیاسی اسلام ،فلسفه سیاست ،استاد مصباح ،معرفت فلسفی ،مبادی علم ،فلسفی ،کلام سیاسی ،مبادی علم سیاست ،علوم سیاسی ،صحبت ،علم سیاست ،عقل اثبات می‌شود ،فلسفه اسلامی ،عقلی ،علوم سیاسی موضوع ،مبادی مسائل ،روش عقلی ،مبادی علمی ،عقل اثبات ،جزئی از فلسفه ،ادبیات فلسفی و سیاسی ،صحبت کنیم ،معنا به کار ،انتولوژی علم ،اصطلاح خاصی ،فیلسوفان اسلامی ،موضوع و روش خاصی ،اثبات می‌شود ،جزو مبادی

در هر علمی، تعریف و تبیین مفاهیم امری ضروری است. در این گفتوگو، از مفاهیم رایج در ادبیات فلسفی و سیاسی روز، که جزو فرهنگ عمومی شده، استفاده گردیده است. «فلسفه سیاسی» دارای چند معناست: در یک معنا، جزئی از فلسفه، در معنای دوم «انتولوژی علم»، در معنای سوم «مبادی تصوری و تصدیقی علم»، و در معنای چهارم عبارت است از: نظر ثانوی نسبت به این علم، و خود علم را موضوع تحقیق قرار دادن. مسائلی که در علوم سیاسی ـ و نه علم سیاسی ـ مطرح می شود قواعدی کلی دارد که جزو مبادی اند، نه خود علوم. علوم سیاسی موضوع و روش خاصی دارد و بر اساس آن روش، باید مسائل مزبور حل شود. به مجموعه مقدماتی که مبادی علمی را اثبات کند، فلسفه آن علم گفته می شود. «فلسفه سیاسی اسلام» یعنی مبادی مسائل و مبادی علم سیاست که با عقل اثبات می شود. اسلامی بودن آن به یکی از سه دلیل است: یا موضوع خود را از نقل می گیرد، یا فیلسوفان اسلامی این مسائل را مطرح کرده اند، و یا فلسفه ای است که می تواند افکار اسلامی را اثبات کند. اگر اثبات مبادی به کمک وحی باشد، آن را «کلام سیاسی» گویند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.