چکیده:
حکمرانی خوب به عنوان یکی از مباحث مطرح شده در مجامع علمی، نیازمند پیگیری و تدقیق در اندیشه اسلامی است؛ چراکه راهکارهای متعددی در اندیشه اسلامی برای ایجاد نظام سیاسی مطلوب وجود دارد. به همین سبب در این مقاله سیره سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان نخبه ای سیاسی و اندیشمندی دینی مورد بررسی قرار گرفته است. نگارندگان پژوهش پیش رو در پاسخ به سوال «حکمرانی خوب در اندیشه و عمل امام خمینی «ره» چگونه ترسیم می گردد؟»، به روش توصیفی - تحلیلی، ضمن ترسیم مبانی جامعه مطلوب امام، بیان کرده اند که مولفه های حکمرانی خوب در نگاه ایشان، آسیب شناسی انقلاب اسلامی، دشمن شناسی، سیاست خارجی وحدتگرا، امر به معروف و نهی از منکر، مقاومت اجتماعی، عدالت و ستم ستیزی، رفق و مدارا، تکلیف مداری، تربیت سیاسی، محوریت مرجعیت شیعه و نظارت سیاسی است.
خلاصه ماشینی:
"نگارندگان پژوهش پیش رو در پاسخ به سؤال «حکمرانی خوب در اندیشه و عمل امام خمینی «ره » چگونه ترسیم میگردد؟»، به روش توصیفی ـ تحلیلی، ضمن ترسیم مبانی جامعه مطلوب امام ، بیان کرده اند که مؤلفه های حکمرانی خوب در نگاه ایشان ، آسیب شناسی انقلاب اسلامی، دشمن شناسی، سیاست خارجی وحدتگرا، امر به معروف و نهی از منکر، مقاومت اجتماعی، عدالت و ستم ستیزی، رفق و مدارا، تکلیف مداری، تربیت سیاسی، محوریت مرجعیت شیعه و نظارت سیاسی است .
بر مبنای اندیشه امام و سیره سیاسی ایشان ، مرجعیت شیعه در صورتی که مصلحت جامعه را بخوبی تشخیص دهد و مدبرانه در مسیر اصلاح مردم و همراه کردن آنها برای اجرای اندیشه های اصیل دینی گام نهد، آرمان حضور مرجعیت در وظیفه انسانسازی حکومت اسلامی محقق خواهد شد (امام خمینی، ١٣٨٩، ج ٢١: ٢٢)؛ بدین ترتیب ، بنیانگذار انقلاب بر این باور بودند که اساسا یک پایه اصلی حیات جامعه دینی، حضور فعال مرجعیت در جامعه و مراجعۀ مستمر مردم و سیاستمداران بدانهاست به گونه ای که مرجعیت ، چراغ راه مسیر پر تحول سیاست و حکمرانی را به مردم و مسئولان مینمایاند.
رهبر فقید انقلاب ، مؤلفه های حکمرانی خوب را مواردی چون لزوم آسیب شناسی انقلاب اسلامی در دو بعد قانونمندی و مصلحت گرایی، دشمن شناسی، سیاست خارجی وحدتگرا، امر به معروف و نهی از منکر، مقاومت اجتماعی، عدالتگرایی و ستم ستیزی، رفق و مدارا، تکلیف مداری، تربیت سیاسی، محوریت مرجعیت شیعه و نظارت سیاسی مردم بر مسئولان بیان میکنند و یادآور میشوند که در صورت حضور و گسترش چنین ویژگیهای در جامعه اسلامی، حکمرانی جاری در آن سامان سیاسی مطلوب خواهد بود و اندیشه اصیل سعادت به نتیجه میرسد."