Skip to main content
فهرست مقالات

چگونه می توان در کارکنان انگیزه ایجاد کرد

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : انگیزش، انگیزه، کارکنان انگیزه، رفتار، مدیر، رضایت، کار، تعاونی، تقویت، انسان، تنبیه، پاداش، کارمند، رفتار کارکنان، سازمان، نظریه عوامل انگیزشی انسان، نظریه‌های انگیزش، زیردستان، کارکنان سازمانها مبحثی زیر عنوان، در کارکنان، مواد اولیه، نظریه‌های تقویت رفتار انسان، رفتار سازمانی، فرایندی، عامل انگیزشی، اعضاء، فرد لوتانزه رفتار سازمانی، رضایت کارکنان از کار، رفتار انسان، عوامل انگیزشی مثبت

خلاصه ماشینی: "چون نیازهای جسمانی و روان‌شناختی‌ انسان متعدد و رابطهء آنها با یکدیگر بسیار پیچیده است،در این زمینه نظریه‌های متعددی‌ مطرح شده که علاقه‌مندان می‌توانند مشروح‌ آن را در کتابهای مدیریتی مطالعه کنند2 لهذا،در اینجا فقط به ذکر عناوین آنها اکتفا می‌شود: تقسیم‌بندی آبراهام مزلو5از نیازهای‌ انسان زیر عنوان پنج گروه که به آن سلسله‌ مراتب نیازها می‌گویند؛ نظریهء آلدرفر6از نیازها با عنوان نیازهای‌ سه‌گانهء حیاتی و وابستگی و رشد؛ نظریهء دو عاملی هرزبرگ‌7از نیازها با دو عنوان بهداشتی و انگیزشی که به ابقای‌ شخص در شغل و رضایت خاطر او از ادامهء کار یا نارضایتی و گریز او مربوط می‌شود؛ تقسیم‌بندی مک کلد لند8از نیازها به سه‌ گروه نیاز به قدرت،نیاز به وابستگی و نیاز به‌ کسب موفقیت. نظریه‌های فرایندی نیز در کتب مدیریتی به‌ تفصیل تشریح شده و در اینجا فقط به معرفی‌ آنها بسنده می‌شود: نظریهء آدامز01زیر عنوان برابری‌11،مبین‌ آن است که کارکنان تلاشهای خود را برای‌ انجام کار مشابه با تلاش‌های همتاهای خود مقایسه می‌کنند و اگر داده(تلاش،وقت، امکانات)را با بازده(دریافتی،مزایای جانبی) برابر نبینند،ناراضی می‌شوند. در این مثال، خاموشی به معنای آن است که اولا مدیر اجازه‌ ندهد چنین احساسی در کسی ایجاد شود،و جدول زیر تعدادی از عوامل انگیزشی مثبت و منفی را که بیش از بقیهء عوامل در تقویت رفتار تأثیر دارد،نشان می‌دهد (به تصویر صفحه مراجعه شود) ثانیا اگر ایجاد شد،به اشتباهات بی‌توجه نماند تا عامل انگیزشی اشتباهات بعدی نباشد و خود به خود از بین برود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.