Skip to main content
فهرست مقالات

هماهنگی هم وظیفه و هم نتیجه مدیریت

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : هماهنگی، مدیریت، مدیر، سازمان، تشکیلاتی، ارتباطات، کارکنان، واحدها، هماهنگی هم وظیفه، ساختار

خلاصه ماشینی: "2 در نظر بعضی از متفکران علم سازمان و مدیریت،سازماندهی دارای 5 هسته اصلی به‌ شرح زیر است که یکی از آنها هماهنگی‌ 1-طراحی مشاغل یعنی شکستن اهداف تا رسیدن به اهداف فردی 2-گروه‌بندی فعالیت براساس معیارها و شاخص‌های مناسب 3-برقراری ارتباطات لازم از حیث‌ گزارش‌دهی و گزارش‌گیری و تنظیم حیطهء مدیریت 4-توزیع اختیارات و تعیین و تنظیم‌ چهارچوب‌های تصمیم‌گیری 5-طی پروسهء هماهنگی یعنی مرتبط کردن‌ فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف سازمان در یک‌ پیکرهء واحد و یک‌پارچه به‌گونه‌ای که بتواند در جهت هدف کلی و اولیهء سازمان قرار گیرد. ابزارها و تکنیک‌های ساختاری و تشکیلاتی: ساختار سازمانی یا تشکیلات،عبارت است از یک چهارچوب تشریحی روابط و ارتباطات‌ بین مشاغل مختلف و شاغلین آنها که به‌عنوان‌ یکی از ابزارهای مؤثر برای دستیابی به اهداف‌ سازمان به کار گرفته می‌شود. طبیعی است هرگونه تلاش در راه‌ تضعیف و یا حذف این موارد به تقویت امر هماهنگی در سازمانها منجر می‌گردد: الف:آفات 21گانه تشکیلاتی به شرح‌ زیر: 1-گسترش در عمق یعنی سلسله مراتب زیادی‌ و بدون اندازه 2-گسترش در عرض یعنی تقسیم تخصصی‌ وظایف بدون جهت و بصورت افراطی 3-واگذاری مأموریت‌های متضاد به واحدها 4-سرپرستی دو یا چندجانبه و یا گزاردن چند رئیس برای یک فرد و یا یک واحد 5-دادن عنوان‌های بی‌محتوی و توخالی به‌ واحدها 6-دوباره کاری و لوث مسئولیت‌ها 7-عدم وجود صراحت و وضوح کافی در وظایف و ماموریت‌های واحدها 8-واگذاری ماموریت‌های غیرعملی یا بدون‌ واگذاری امکانات لازم به واحدها 9-تشریفاتی کردن نقش رهبری و مدیریت با واسطه‌های اضافی و یا عدم تفویض اختیار به‌گونه‌ای که سطوح مدیریت معنی واقعی خود را از نظر اقتدار سازمان پیدا نکنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.