چکیده:
آموزش کارآفرینی از حوزههای علمیای است که رشد سریعی دارد اما محتوا و روش تدریس آن مبهم است. در این مقاله مطالعات موجود درباره عناصر برنامه درسی کارآفرینی - اهداف، محتوا، رویکردهای تدریس و ارزشیابی - گردآوری و با سنتز آنها ترکیبی بهینه ارائه شده است. معیار انتخاب این مطالعات، مطالعه یک یا چند عنصر فوق در دوره آموزش عمومی، طی سالهای 2016-2000 بوده است. در پایان هر بخش تجمیع یافتهها و نتیجهگیری کلی ارائه شده است. طبق یافتههای تحقیق، اهداف دوره ابتدایی، آشنایی با مفاهیم پایه، انگیزه، علاقه و روحیه کارآفرینانه و در دوره متوسطه، پرورش مهارتها و شایستگیهای کارآفرینی است. محتوا منطبق بر اهداف بوده و در سه سال نخست ابتدایی، تلفیقی و پس از آن به هر دو حالت تلفیق و درس جداگانه است. رویکردهای فعال تدریس، بهویژه رویکردهای استقرایی و شهودی مناسباند. رویکردهای ارزشیابی اصیل و عملکردی تناسب بیشتری با ماهیت کارآفرینی دارند؛ در نهایت باید اضافه کرد که ارزشیابیهای تکوینی در این عرصه حائز اهمیت هستند.
Entrepreneurship education (EE) is a fast growing field; despite of this، the content and teaching strategies are vague. This paper collected the studies on goals، content، teaching and evaluation approaches of EE، and by synthesizing them، provided an appropriate compound of them. The criteria for selecting the studies were examination one or more of mentioned components among 2000-2016. Findings of each component have been discussed and by synthesizing them، the final conclusion has been approved. According to this study، EE goals in elementary level include familiarizing with basic concepts، motivation، interest and entrepreneurial spirit. The secondary level objectives are promotion of entrepreneurial skills and competencies. Content is developed based on goals، and is integrated in three first years، and then is delivered in both integration and discrete. Active teaching strategies، especially induction and intuition، are appropriate. The authentic evaluation methods and formative evaluation approches are more fit with entrepreneurship nature.