چکیده:
در تاریخ پژوهش زبانشناسی، عدهای معتقدند که پیشرفت، در اثر مشاهده دقیق رفتار واقعی انسان حاصل میشود و برخی دیگر، فکر
میکنند که اینگونه مشاهدات تا آنجا میتواند جالب باشد که قوانین پوشیده و تا حدودی مرموز و زیربنایی را که به صورت ناقص و
مسخشده در رفتار انسان تجلی میکنند، برای ما آشکار سازند. بخش اعظم علوم اجتماعی در امریکا در رده نخست جای میگیرد. محققانی هم
یافت شدهاند که در جستوجوی قوانین پنهان برآمده(1) و رفتار کلامی یا کنش گفتاری را صرفا به مثابه بخش فوقانی یخ شناور «توانش بانی»(2) میدانند که شکل آن بر اثر عواملی بیارتباط با زبانشناسی تغییریافته است. به عنوان مثال، گیلبرت هارمن میگوید: وانشناسی، علم ذهن و روان انسان است و چنانچه روانشناسی را علم رفتار تلقی کنیم مانند آن است که فیزیک را علم خواندن کنتورها
بدانیم. آدمی از رفتار انسان به عنوان شاهد برای دستیافتن به قوانین طرز کار ذهن استفاده میکند و نباید فرض کنیم که قوانین ذهن
لزوما قوانین رفتارند.»(3) با توجه به این امر، از طریق جمعبندی میان روش تحدید پژوهش به حقایق مشهود و روش استفاده از حقایق مشهود به عنوان نشانههای دال بر قوانین پنهانی و زیربنایی، میتوان به وسیله نتایج حاصل از مطالعات زبانشناسی کوشید تا
پیشرفتهای گستردهتری در مورد ارتقای علوم انسانی و مطالعات میان رشتهای فراهم آورد. پژوهش حاضر به چنین بررسی میپردازد.
خلاصه ماشینی:
مقارعة الانحرافات و البدع فی ظل العز و الشموخ الحسینی محسن رنجبر رب سائل یسأل: هل إتسم موقف الامام الحسین(علیه السلام) حیال اعمال و تصرفات معاویة بالصمت ام بالتحرک السیاسی؟ و اذا کان الامام(علیه السلام)قد اختار النهج الثانی (التحرک السیاسی) فما هی الخطوات التی قام بها فی هذا الاتجاه؟ ان عدم قیام الامام بتحرک و نشاط عسکری او ثوری لعدم توفر الفرصة المواتیة لا یعنی بأنه لم یکن یفکر بمصیر الامة الاسلامیة أو انه اختار ـ کما حصل لغالبیة المسلمین ـ الا نزواء و الجلوس فی داره.
ان الامام الحسین(علیه السلام) أبی ذلک لأنه کان یری ـ شأنه شأن جده رسول الله(صلی الله علیه وآله) ـ بأن أمر الحفاظ علی القیم التی شرعها الاسلام و الوقوف بحزم أمام الفسادو الانحراف و ما یثار من بدع انما هو مسؤولیة و فریضة الهیة فی عنقة و لابد له من النهوض به علی اکمل وجه.
The writer of this article delves into the Islamic view of eminence and abasement noticed in Imam Ali ¨s words, the emince and glory in Imam Hussein ¨s lifestyle , and literature.
The Social Effect of Imam Hussen ¨s Uprising Shamsu-allah Mariji Re - organization or reformation of moral system by a movement or organization will certainly exert direct or indirect influnce on the common view and social conditions, no matter whether the movement¨s aim was to accomplish human virtuous values, safeguard the right and reform things or to satisfy personal desires and seek party political advantages.
The discussion is centered on: self - knowledge of Muslims, identifying those who follow the wrong path, reviving true Islam, conformity and intimacy between people, re - establishing Islamic and human values and revitalizing social supervision.