چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮﮐﯿﻔﯿﺖ رواﺑﻂ واﻟﺪﯾﻦ و ﻓﺮزﻧﺪان در ﺷﻬﺮ دﻫﺪﺷﺖ در ﺳﺎل1391 اﺟﺮا ﺷﺪه اﺳﺖ وش اﺟﺮای اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﯿﺪاﻧﯽ، ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﺑﻮده و دراﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻣﺎ ﮐﻠﯿﻪ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن دﺧﺘﺮﺷﻬﺮﺳﺘﺎن دﻫﺪﺷﺖ درﺳﺎل1391 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﮐﻪ ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه از اداره آﻣﻮزش وﭘﺮورش ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن دﻫﺪﺷﺖ 4804 ﻧﻔﺮﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﮐﻪ ازاﯾﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری 100 ﻧﻔﺮراﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﮐﺮدﯾﻢ. اﺑﺰار ﺳﻨﺠﺶ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻮده و روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﻣﯿﺎن ﺳﻦ ﻓﺮد و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﻗﺘﺪار در رواﺑﻂ ﻣﯿﺎن ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن و واﻟﺪﯾﻦ راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد. ﺑﯿﻦ ﺗﻌﺪاد ﻓﺮزﻧﺪان در ﺧﺎﻧﻮاده و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ در رواﺑﻂ ﻣﯿﺎن ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﺎ واﻟﺪﯾﻦ ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد( p=0.022<0.05 و 0.253-= r). ﻣﯿﺎن وﺿﻌﯿﺖ اﻗﺘﺼﺎدی (درآﻣﺪ و ﺷﻐﻞ واﻟﺪﯾﻦ) و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ در روابط ﻣﯿﺎن ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﺎ واﻟﺪﯾﻦ راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد. زﯾﺮا ﻣﻘﺪار ﻣﻌﻨﺎداری 0/034 ﻣﯿ ﺒﺎﺷﺪ و ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻘﺪار 0/212 اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻘﺪاری ﻣﺜﺒﺖ اﺳﺖ. ﺑﯿﻦ ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﯿﻼت واﻟﺪﯾﻦ و ﻣﯿﺰان اﻧﺘﻈﺎر و ﺗﻮﻗﻊ آﻧﻬﺎ از ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد(p=0.048<0.05 و 0.198- = r). ﺑﯿﻦ ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﯿﻼت واﻟﺪﯾﻦ و ﻣﯿﺰان اﻋﺘﻤﺎد آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد ( p=0.044<0.05 و 0.202- = r). ﺑﯿﻦ ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﯿﻼت واﻟﺪﯾﻦ و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﺒﻌﯿﺾ ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ در ﺧﺎﻧﻮاده ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد ( p=0.036<0.05 و 0.210- = r). ﺑﯿﻦ اﻫﻠﯿﺖ واﻟﺪﯾﻦ و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ اﻗﺘﺪار در ﺧﺎﻧﻮاده ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد ( p=0.028<0.05 و 0.220 -= r). ﺑﯿﻦ ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﯿﻼت واﻟﺪﯾﻦ و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ روش ﻫﺎی ﭘﺮورﺷﯽ واﻟﺪﯾﻦ در ﺧﺎﻧﻮاده ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد ) ( p=0.029<0.05 و 0.218 - = r). ﺑﯿﻦ ﺗﻮﺟﻪ واﻟﺪﯾﻦ ﺑﻪ ﺗﻔﺎوﺗﻬﺎی ﻓﺮدی و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺻﺤﯿﺢ ﻮﺟﻮاﻧﺎن ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد ( p=0.035<0.05 و 0.211 - = r). ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﯾﺎد ﺷﺪ ﺑﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ رواﺑﻂ واﻟﺪﯾﻦ و ﻓﺮزﻧﺪان در ﺷﻬﺮ دﻫﺪﺷﺖ در ﺳﺎل1391 ﺗﺎﺛﯿﺮ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"این مسایل می توانند با پیچید گیهای بیشتری همراه شوند زیرا آن هنگام که فرزندان به سن بلوغ می رسند، والدین مسنتر شده اند و پانزده سال یا بیشتر از آغاز زندگی مشترک آنان گذشته و رابطه بین خود آنها نیز ممکن است در مرحله ای بحرنی قرار گرفته باشد.
برای ایجادمسئولیت پذیری در کودک و نوجوان بایستی وظیفه ای به آنان واگذار کرد تا آن را تجربه کرده و اشتباه های خود را در حین آن متوجه شوند و باید خاطرنشان کرد بیشترین میزان اعتماد به نفس در نوجوانان و جوانانی دیده می شود که والدین آنها توجه و علاقه مندی بیشتری به عقاید و فعالیت های فرزندانشان نشان داده وآنها راتشویق کرده تا رفتاری استقلال طلبانه داشته باشند و در امور زندگی خانوادگی فعالانه شرکت کنند.
022 تعداد 82 با توجه به جدول فوق فرضیه آزمون رد نمی شود بین تعداد فرزندان در خانواده و چگونگی کیفیت امکانات رفاهی در روابط میان نوجوانان با والدین ارتباط معنادار وجود دارد ( ٠٠٥&gt;٠٠٢٢=pو ٠٢٥٣-=r).
044 تعداد 100 با توجه به جدول فوق فرضیه آزمون رد نمی شود بین سطح تحصیلات والدین و میزان اعتماد آنها به نوجوانان ارتباط معنادار وجود دارد ( ٠٠٥&gt;٠٠٤٤=pو ٠٢٠٢-=r).
036 تعداد 99 با توجه به جدول فوق فرضیه آزمون رد نمی شود بین سطح تحصیلات والدین و چگونگی کیفیت تبعیض جنسیتی در خانواده ارتباط معنادار وجود دارد ( ٠٠٥&gt;٠٠٣٦=pو ٠٢١٠-=r).
029 تعداد 100 با توجه به جدول فوق فرضیه آزمون رد نمی شود بین سطح تحصیلات والدین و چگونگی کیفیت روش های پرورشی والدین در خانواده ارتباط معنادار وجود دارد ( ٠٠٥&gt;٠٠٢٩=pو ٠."