Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه جامعه اطلاعاتی در نگرش های ارتباطات و توسعه

نویسنده: ؛

زمستان 1385 - شماره 8 (28 صفحه - از 113 تا 140)

کلید واژه های ماشینی : کشورهای در حال توسعه ،کشورهای جهان سوم ،ارتباطات و توسعه ،نوین ،جهان سوم ،برنامه‌های توسعه ،توسعه ملی ،تغییر اجتماعی ،جامعه اطلاعاتی ،برنامه‌های توسعة ارتباطی ،وسایل ارتباطی ،رسانه‌های جمعی ،رسانه‌های نوین ،توسعة اقتصادی ،توسعة اجتماعی ،نظام‌های ارتباطی ،هدف‌های توسعه ملی ،رسانه‌های نوین جهانی ،توسعة ارتباطات ،هدف‌های توسعه ،رسانه‌های جدید ،حال توسعه ،الگوی اشاعه ،نظریه‌های ارتباطات ،نظریه‌های ارتباطات و توسعه ،ارتباطات توسعه ،جدید ،الگوهای وحدت‌گرا ،سوم ،برنامه‌ریزی ارتباطات

در شرایط نوین تغییرات اجتماعی امروز، ارتباطات می‌تواند نقش قاطعی در پیشرفت انسان و جامعه انسانی داشته باشد. آنچه ضروری به‌نظر می‌رسد ترغیب آگاهی‌ها، مشارکت‌ها و توانایی‌های بشر است. در این خصوص تکنولوژی و مهارت‌های ارتباطی نقشی اساسی دارد که در حال حاضر کمتر بدان توجه می‌شود. با توجه به اینکه نظام ارتباطات، حکم یک نظام پیچیده اجتماعی را در جامعه دارد، نقش ارتباطات و اطلاعات در فرایند دگرگونی و توسعه جوامع، پیچیده‌تر از حدس و گمان‌هاست. توصیه شیوه‌هایی برای ارتباطات و نقش آن در کمک به توسعه برنامه‌ها، زمانی مؤثر خواهد بود که چگونگی افزایش میزان مشارکت افراد و بهبود آموزش مدنظر قرار گیرد. ارتباطات را نباید با آگهی‌ها اشتباه گرفت. سیاستگذاران و برنامه‌ریزان مایلند تا از عملکردهای مشخص ارتباطات که ممکن است در رسیدن به اهداف توسعه یاری‌دهنده باشد، آگاهی داشته باشند. ارزیابی نیازها و اولویت‌های ارتباطات در سطح ملی می‌تواند به عنوان یک راهنما در جهت ایجاد روش‌ها، برنامه‌ریزی و پروژه‌ها عمل نماید.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.