چکیده:
پژوهش حاضرتلاشمیکندبهاینسوالپاسخدهدکهکارآفرینی در مطبوعات ایران چه جایگاهی دارد؟ این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، پژوهشی آمیخته است. در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 220 شماره از نشریات با تیراژ بالا انتخاب شد. در بخش نظری و عملی پژوهش بهترتیب از روش مطالعه اسنادی و تحلیل محتوای عمقی و برای تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار امآرپی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد: کارآفرینی در مطبوعات ایران جایگاه مناسبی ندارد و به طور متوسط، تنها 5 درصد از محتوا و حجم مطبوعات به کارآفرینی اختصاص دارد. هر چند مطبوعات رویدادهای مربوط به کارآفرینی را تا حدودی منعکس کردهاند اما به نقش آموزشی و موضوعات مهمی نظیر فرصتهای کارآفرینی، نگرش کارآفرینی، مهارتهای کارآفرینی، کارآفرینی روستایی، کارآرفرینی زنان و کارآفرینی سازمانی توجهی نکردهاند. بازتاب فعالیتهای کارآفرینی در نشریات اقتصادی نظیر دنیای اقتصاد و بازار کار نسبتا مناسب است، اما این وضعیت در نشریات اجتماعی مانند روزنامههای همشهری و جام جم چندان مطلوب نیست. همچنین براساس نتایج بهدستآمده، بعد از نامگذاری 6 مرداد با عنوان روز کارآفرینی، مطبوعات کمتر به این موضوع پرداختهاند.
خلاصه ماشینی:
Global Entrepreneurship Monitor (GEM) بازتاب رویدادهای کارآفرینی در نشریات اقتصادی در مقایسه با نشریات اجتماعی چگونه است ؟ نامگذاری یک روز با عنوان روز کارآفرینی چه تأثیری در فعالیت های مرتبط با توسعه فرهنگ کارآفرینی و پوشش مطبوعاتی آن دارد؟ پیشینه پژوهش پیشینه داخلی رسانه ها و کارآفرینی از جمله موضوعاتی هستند که هر یک به تنهایی همواره بررسی شدهاند، اما مطالعه هم زمان این دو چندان مورد توجه نبوده است .
در این بخش به مهم ترین پژوهش های این حوزه که به دو مقوله مهم هم زمان توجه کردهاند، میپردازیم : ترکیان (١٣٨٥) در مقاله «فرهنگ سازی و بسترهای رشد کارآفرینی» تأکید میکند که توسعه فرهنگ کارآفرینی، نیازمند ارتباط زنجیروار عوامل متعددی است که از خانواده آغاز و در نظام آموزش رسمی تقویت میشود.
احمدی ضمن بررسی رابطه متقابل کـارآفرینی و رسـانه ، از مطبوعـات بـه عنـوان کارآفرینان فرهنگی نام برده است که میتوانند زمینه تحقق جامعـه کـارآفرین را فـراهم کنند که به رغم رشد فزاینده و اهمیت آن در اقتصاد کـشورها، متأسـفانه ایـران تـاکنون نتوانسته از منابع اقتصادی این بخش بهرهمند شود و هنوز در سطح علمی و کـاربردی، توجه خاصی به مقوله کارآفرینی در مطبوعات ایران صورت نگرفته است .
نتایج پژوهشی با عنوان «نقش مطبوعات در ترویج فرهنگ کارآفرینی» حاکی از آن است که مطبوعات به عنوان یکی از رسانه های تأثیرگذار میتوانند از طریق بازتاب سرگذشت زندگی کارآفرینان موفق همراه با رویدادهای کارآفرینی، انتشار طرحهای کسب وکار و مطالب خلاقانه سبب شکل دهی نگرش کارآفرینانه در مخاطبان شده، باور کارآفرینی را به آنها منتقل کرده و در نهایت باعث درونی کردن ارزشهای کارآفرینی و ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه شوند (بلندهمت ، ١٣٩٢).