چکیده:
هدف: آگاهسازی و نشان دادن پیامدهای سوء و مخرب موادمخدر یکی از راههای موثر برای کاهش این معضل میباشد. امروزه به واسطه گسترش تکنولوژیهای ارتباط جمعی و اثر بخشی آن ها، آموزش و پیشگیری از اعتیاد سهلتر شده است. رسانه ها ابزار مناسبی برای آموزش، آگاهی بخشی و جلب مشارکت عمومی برای پیشگیری از اعتیاد هستند. طی سالهای گذشته، رسانهها فعالیت گستردهای در این زمینه داشتهاند. این تحقیق در پی پاسخگویی به این پرسش بوده است که اقدامات رسانههای مختلف در حوزه کنترل و پیشگیری از اعتیاد تا چه اندازه اثربخش بودهاند. روش: روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی بوده و شیوه گردآوری دادهها و اطلاعات، مطالعه ی پیمایشی بود. جامعه آماری، جمعیت کل کشور است. برای نمونه گیری از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی استفاده شد. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که میزان اثربخشی اقدامات رسانهای ضعیف بوده است. این ضعف به ویژه در مناطقی که مصرف موادمخدر شیوع بالاتری دارد، بیشتر مشهود است. اثربخشی بیشتر و مطلوبتر رسانهای به ترتیب مربوط به تلویزیون، سایتهای اینترنتی، روزنامه و رادیو بوده است. رسانهها در این حوزه بیشتر هدف اطلاعرسانی داشتهاند و اهداف آگاهیبخشی و آموزشی کمتر مورد توجه بوده است. تمرکز رسانهها بیشتر بر گروههای سنی جوانان، کودکان و نوجوانان بوده است. نتیجه گیری: بطورکلی مردم از میزان اثربخشی اقدامات مختلف رسانهای رضایت خیلی کمی داشتهاند.
Objective: Informing and demonstrating the harmful and negative consequences of narcotics is an effective way to reduce this problem. Today، the education and prevention of addiction have become easier due to the development of mass communication technologies and their effectiveness. Media is a suitable tool for education، awareness raising، and public participation in preventing addiction. Over the past years، the media have become widespread in this regard. The current study sought to answer the question of how effective the various media actions in the field of control and prevention of addiction have been.
Method: The research method in this paper was descriptive-analytic and the method of data collection was of a survey type. The statistical population of this study included the total population of the country. A multi-stage cluster sampling was used for sampling.
Results: The results of this research showed that the effectiveness of media actions has been weak. This weakness is more evident in areas where drug use is more prevalent. The higher effectiveness and efficiency of the media belonged to TV، internet sites، newspapers، and radio، respectively. The media in this area were more targeted at informing purposes، while educational and training goals were less important. The focus of the media has been on youth age groups، children، and adolescents.
Conclusion: Generally، people held very little satisfaction with the effectiveness of various media actions.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٤: میانگین نمرات میزان آگاهی بخشی رسانه ها در زمینه موادمخدر به تفکیک گویه ها گویه ها / ١- آگاهی افراد از موادمخدرو خطرات آن از طریق رسانه ها 3 ٢- دریافت بیشتر دانستنیهای مربوط به موادمخدر از طریق رسانه ها 2/95 ٣- دریافت مطالب جدید در هفته درباره موادمخدر در رسانه ها 2/98 ٤- عدم ایفای نقش رسانه ها در آگاهی بخشی در زمینه موادمخدر 2/98 ٥- نقش آموزشیرسانه هادر کاهش مصرف موادمخدردر جامعه 3/08 ٦- وجود برنامه مشخص رسانه ها در آگاهیبخشی مصرف کنندگان موادمخدر 2/86 ٧- کاهش دغدغه خانواده ها از اعتیادفرزندان با آگاهی بخشی رسانه ها 2/87 ٨- عملکرد موفق رسانه ها در ایجاد قدرت تشخیص و تصمیم فرد در مواجهه با موادمخدر 2/96 ٩- شناخت تهدیدات محیط از طریق فعالیت رسانه ها در آگاهی بخشی در زمینه موادمخدر 2/98 ١٠- وجود برنامه های مشخص رسانه ها در شناساندن موادمخدر جدید 2/95 ١١- ایجاد بدآموزی و جذابیت مصرف با نمایش موادمخدر جدید 3 ١٢- عدم آگاهی جوانان از موادمخدر موجود در جامعه 2/69 ١٣- نبود مسئولیت آموزشی رسانه ها در زمینه موادمخدر 2/67 ١٤- عملکرد موفق رسانه هادر آموزش عوارض مصرف موادمخدر 2/87 ١٥- عملکرد موفق رسانه هادر آموزش پیشگیری از اعتیاد 2/79 میانگین کل 2/91 نتایج نشـان داد که رسـانه ها در حوزه موادمخدر و اعتیاد بیشتر هدف اطلاع رسانی را دنبال کرده اند و آگاهیبخشی و آموزش در مرتبه بعد قرار داشته است ."